Nykyaikana on mahdollista tienata digitaalisella taiteella lukemattomilla tavoilla paikkariippumattomasti mistä vain milloin vain. Tästä kirjoituksesta opit monia käteviä ja kuluiltaan edullisia väyliä ansaita digitaalisen taiteen kautta – mm. taideprintit, tarvepainatus ja freelancerin työt tulevat tutuksi!
Taideprintit
Eräitä parhaista tavoista tienata digitaalisella taiteella ovat taideprintit, joita voit myydä esimerkiksi julisteina tai postikortteina .Tälläisiä taideprinttejä voit luoda kokonaisuudessaan alusta asti itse taiteillen tai käyttäen apuna erilaisia valmiita malleja, joista sinulla on oikeus luoda digitaalisia taideprinttejä kaupalliseen käyttöön.
Mistä löydät käyttökelpoisia malleja? Kätevimmin löydät itsellesi käyttökelpoisia malleja Canvasta, mistä on saatavilla runsaasti erilaisia kuvia, elementtejä ja fontteja luomistyösi pohjaksi. Canva on hinnoittelultaan edullinen; sen perusversio on maksuton ja selkeästi työtäsi sujuvoittavampi monipuolinen Canva Pro kustantaa noin 110 euroa vuodessa. Myös Creative Market omaa erinomaisen laajan valikoiman laadukasta grafiikkaa, kuvia, ikoneita, fontteja ja sapluunoja taideprinttien luomiseen. Creative Marketin tuotteet ovat myynnissä yksitellen ja keskimäärin niiden hinnat liikkuvat 5 – 50 euron hintaluokassa.
Valitse kokoluokat. On viisasta tarjota erilaisia kokoluokkia taideprinteistäsi eri käyttötarkoituksia ajatellen. Mielestäni käyttökelpoisimmat vaihtoehdot kokoluokiksi ovat:
- 11 x 14
- 16 x 24
- 20 x24
- 24 x 36
- 30 x 40
- 40 x 60
Tällä valikoimalla pystyt jo hyvin antamaan asiakkaillesi mahdollisuuksia hankkia taidettasi erilaisiin tiloihin ja käyttötarkoituksiin.
Hyödynnä mockupeja. Voit markkinoida paremmin taideprinttejäsi hyödyntämällä mockupeja eri eräänlaisia malleja – sellaisten avulla pystyt havainnollistamaan laadukkaasti, miltä taideprinttisi näyttävät esimerkiksi olohuoneen seinälle kehystettynä. Erittäin hyödyllinen palvelu mockuppien löytämiseen on Mockupworld, mistä voit saada käyttöösi runsaasti käyttökelpoisia ilmaisia malleja taideprinttiesi havainnollistamiseksi. Myös Canvasta on mahdollista löytää oivia mockupeja markkinointisi tueksi!
Tarvepainatus
Toinen suosittu keino tienata digitaalisella taiteella on tarvepainatus eli print on demand. Käytännössä tässäkin versiossa suunnittelet aluksi erilaisia taideprinttejä ja hyödynnät näitä antamalla tarvepainatukseen keskittyneen yrityksen tulostaa ne erilaisiin konkreettisiin tuotteisiin (esim. t-paidat tai mukit). Tämä kuvio toimii dropshipping-mallilla eli asiakkaasi ostaessa verkkokaupastasi tuotteen, maksat tarvepainattajalle, mikä toimittaa tuotteen asiakkaallesi.
Hyvät puolet. Tarvepainotus on erinomainen vaihtoehto hankkia elantoa monestakin syystä. Ehkä merkittävin etu on kustomoitavuus – voit luoda tarjottavastasi tuotevalikoimasta täysin oman makusi mukaisen, jolloin vältyt helpommin raadolliselta kilpailulta samankaltaisten vaihtoehtojen puuttuessa. Lisäksi voit vaihtaa tarjontaa kätevästi tuotteidesi valikoimaa tarpeidesi mukaan.
Toinen etu tulee helposta aloittamisesta – sinun ei tarvitse huolehtia tuotteiden toimittamisesta tai varastoinnista ja myös aloituskulut ovat hyvin maltilliset. Kolmantena positiivisena puolena voisi mainita lyhyehköt toimitusajat – merkittävimmillä tarvepainattajilla on toimintaa maailmanlaajuisesti, jolloin asiakkaasi saavat paikasta riippumatta tuotteesi kotiin kohtuullisessa ajassa.
Oivia tarvepainattajia. Maailmalta löytyy jo kasapäin käyttökelpoisia tarvepainattajia, parhaat vaihtoehdot ovat mielestäni Printify ja Printful. Printify on helppokäyttöinen palvelu, minkä valikoimasta löytyy valtavasti erilaisia tuotteita vaatteista laukkuihin ja kynttilöistä mukeihin. Printifylla voit valita itsellesi esimerkiksi kuukausimaksuttoman perusversion tai noin 300 euron Premium-paketin, jolloin saat jopa 20 %:n alennuksen kaikista tuotteista.
Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto on Printful, millä on tuotteissa runsaasti valinnanvaraa esimerkiksi vaatteiden, mukien, julisteiden tai kenkien suhteen. Tässä palvelussa ei ole laisinkaan mitään kuukausimaksua ja lähimmät toimipaikat sijaitsevat Latviassa, Englannissa ja Espanjassa, joten esimerkiksi eurooppalaisille asiakkaillesi saisit tuotteesi hyvin nopeasti toimitettua!
Freelancerin työt
Myös freelancerina työskentely on oiva mahdollisuus tienata digitaalisella taiteella – silloin käytännössä tarjoat erilaisia palveluja asiakkaille freelancereiden markkinapaikoilla, somessa tai omilla verkkosivuillasi. Freelancerius tuottaa suurimpia hedelmiä pitkäjänteisellä työllä; alkuun myynti voi olla hyvinkin nihkeää, mutta rautaisella palvelulla ja tarkasti mietityllä markkinoinnilla pääset jo paremmille tuotoille.
Mitä voit myydä freelancerina? Oman elämäsi vapaana taiteilijana voit ansaita digitaalisella taiteella freelancerina lukemattomilla tavoilla. Esimerkiksi logojen. fonttien, käyntikorttien, printtitaiteen, peligrafiikan tai pakkausten ja kansien luominen ovat erittäin suosittuja freelancereiden tarjoamia palveluita. Lisäksi myös verkkosivujen ja markkinoinnin designin kehittäjille löytyy kysyntää maailmanlaajuisesti yhä enemmän.
Freelancereiden markkinapaikkoja. Erilaiset freelancereiden markkinapaikat ovat otollisia kohteita digitaalisen taiteen myyjille; niissä käy miljoonia kävijöitä etsimässä itselleen mahdollisia käyttökelpoisia palveluita freelancereiden tarjoamasta valikoimasta. Jos asiakas ottaa yhteyttä freelanceriin ja ostaa palvelun, sen jälkeen sovitaan asiakkaan ja freelancerin kanssa palvelun tarkemmasta toteutuksesta. Seuraavaksi freelancer toimittaa palvelun asiakkaalle sovittujen ehtojen ja lopuksi asiakas antaa arvostelunsa freelancerin palvelusta.
Kaksi erittäin käyttökelpoista freelancereiden markkinapaikkaa ovat Fiverr ja Upwork. Fiverr on erittäin helppokäyttöinen palvelu, mihin on myös aloittelijan suhteellisen yksinkertaista päästä mukaan myyjäksi. Alkuun palvelussa kannattaa luoda kattava myyjän profiili, missä kerrot esimerkiksi osaamisestasi, koulutuksestasi ja todistuksistasi. Keskity myös huolella palvelusi markkinointiin ja myyntiin; tärkeitä asioita ”keikkojen” luomisessa ovat mm. osuvat otsikot, palvelun luokittelu, hinnoittelu, kuvailu ja gallerian teko.
Myös Upwork on erittäin suosittu markkinapaikka ja se on vaativampi kohde aloittelijalle. Kaikki halukkaat eivät pääse markkinoimaan palveluitaan Upworkilla, joten ansioluettelosi ja portfoliosi on oltava tarpeeksi laadukkaalla tasolla. Hinnoittelultaan ammattimaisempi ote näkyy selkeästi – tässä palvelussa keskimäärin freelancerit veloittavat asiakkailtaan enemmän kuin esimerkiksi Fiverrissä.
Opasvideot YouTubessa
Erittäin passeli keino tienata digitaalisella taiteella on tehdä erilaisia opasvideoita YouTubessa; tällä tavalla voit kohentaa mainettasi asiantuntijana ja toisaalta ansaita monipuolisesti passiivista tuloa. YouTubesta etsitään paljon tietoa ja opastusta digitaaliseen taiteeseen liittyen, joten mahdollisuuksia hyviin tuottoihin aukeaa pitkäjänteisellä ja luovalla toiminnalla.
Miten onnistut tubetuksessa? Käytännössä tarvitset tubetuksen aloittamiseen aluksi kuvausvälineen (esim. älykännykkä tai järjestelmäkamera), mikrofonin ja valaistussetin. Lisäksi editointia varten on hyvä olla käytössä olla jokin editointiohjelma (esim. iMovie, Lightswork tai Adobe Premiere Pro). Jos kielitaitoa löytyy yhtään. niin suosittelen tekemään sisältöä suuremmalle globaalille yleisölle englanniksi; voit saada huomattavasti tilaajia ja tuloja isomman kattavuuden ansiosta.
Tuloväyliä runsaasti. Tubettamalla pystyt haalimaan tuloja monella erilaisella tavalla; esimerkiksi mainostulot, affiliate-markkinointi, kaupalliset yhteistyöt, omien tuotteiden ja palveluiden myynti tai fanien tukimaksut ovat kaikki toimivia ansaintamalleja YouTubessa.
Monta tapaa tienata digitaalisella taiteella
Yhteenvetona voisi sanoa, että nykyajan globaalissa maailmassa on erittäin kätevää tienata digitaalisella taiteella; mahdollisuuksia löytyy siis esimerkiksi taideprinttien myynnillä, tarvepainatuksella, freelancerina työskentelemällä tai tubettamalla opasvideoita. Tärkeää on erityisesti löytää oma tapasi luoda taidetta ja markkinoida sitä selkeästi ja kohdennetusti omalle kohdeyleisöllesi. Luomisen iloa ja onnistuneita peliliikkeitä sinulle, lukijani!