Kaaosteoria

Lisäansiot

Lisäansiot

*Sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä.

Tuntuuko sinusta, että lisäansiot tulisivat tarpeeseen? Siihen löytyy nykyään monia hyviä väyliä, joista useampia voi tehdä kätevästi netin kautta missä ja milloin vain. Toisin sanoen voit halutessasi saada kallisarvoista vapautta ja aikaa elämääsi! Useimmat seuraavaksi esittelemistäni tavoista tienata ovat passiivista tuloa eli kun teet aluksi paljon töitä, niin saat lisäansiot myöhemmin tekemättä aktiivisesti niin paljoa. Lisäksi nämä keinot eivät vaadi sinulta suuria pääomia toiminnan aloittamiseksi, joten sekään ei hidasta tahtiasi ansaita lisää. Seuraavaksi esittelen parhaat vinkit tienata reippaasti enemmän, tutustuthan niihin huolella!

Affiliate-markkinointi

Lyhyesti sanottuna affiliate-markkinointi on keino tienata palkkioita mainostamalla muiden ihmisten tai yritysten tuotteita omalla mediakanavalla. Käytännössä voit ansaita lisäansiot omalla verkkosivustolla, blogilla tai sosiaalisen median sivustolla markkinoimalla mainostajan tuotteita. Affiliate-markkinointi ei ole nopea keino rikkauksiin, mutta tekemällä laadukasta sisältöä omiin mediakanaviisi pystyt vähitellen saamaan kaipaamiasi lisäansioita.

Ansaitseminen julkaisijana tapahtuu käytännössä niin, että kävijä klikkaa mainostajalta saamaasi affiliaattilinkkiä ja siirtyy silloin mainostajan verkkosivulle. Jos kävijä tekee tietyn ajan kuluessa mainostajan verkkosivulla ostoksen, saat siitä tietyn komission vaivanpalkkana itsellesi.

Julkaisijana sinun kannattaa aluksi keskittyä ja valita yksi hyvä aihealue. Tekemällä määrätietoisesti ja jatkuvasti laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä yleisöllesi voit vähitellen kasvattaa mediakanavaasi ja pystyt saamaan yleisösi luottamuksen puolellesi. Sillä on iso merkitys sinulle, koska ihmiset ostavat mieluiten ihmisiltä, jotka he tuntevat ja joihin he voivat luottaa.

Kun olet kasvattanut mediakanavaasi hiukan, on aikasi liittyä affiliaatiksi. Yleensä affiliate-markkinointi aloitetaan liittymällä affiliateverkkoon, mistä löytyy valmiiksi runsaasti vaihtoehtoja mainostajista, joista voit valita aiheeseesi sopivimpia vaihtoehtoja. Verkostot myös auttavat aloittelijoita liiketoiminnan alkuun pääsemisessä. Esimerkkeinä affiliateverkoista ovat Adtraction, Performission ja Tradetracker*.

Toinen vaihtoehto on liittyä suoraan mainostajan affiliate-ohjelmaan. Silloin sinun ei tarvitse maksaa tuotoista palkkiota verkostoille niin kuin affiliateverkkojen kohdalla, mutta tämä malli on työläämpi mm. mainosmateriaalien ja teknisen tuen suhteen.

Tuotteiden markkinointi käytännössä. Voit markkinoida tuotetta esimerkiksi tekemällä mielenkiintoisia tuote-esittelyjä, tuotevertailuja tai esittämällä, mitä tapahtuu jos tuotetta ei käytetä. Oleellista on, että markkinoit rehellisesti hyvät ja huonot puolet kommentoiden, jotta yleisösi saa itse tehdä ostopäätöksen oikeiden tietojen perusteella. 

Perusteellisesti pääset tutustumaan affiliate-markkinointiin alta löytyvästä painikkeesta painamalla. Toivottavasti nämä lisäansiot helpottavat elämääsi jatkossa!

 

Kuinka teet e-kirjan?
E-kirjan tekeminen - helpompaa kuin luulisi

E-kirjan tekeminen

E-kirja on sähköisessä muodossa oleva kirja, mitä voi lukea monenlaisilla laitteilla kännyköistä tietokoneisiin. Sellaisen kirjoittamisella voit tienata mukavat lisäansiot, jos käy kaikki kirjan teon vaiheet huolella läpi. Seuraavaksi esittelen sinulle tärkeimmät syyt kirjoittaa ja myydä e-kirjaa:

  • Passiivista tuloa parhaimmillaan eli laadukkaan kirjan tehtyäsi ja markkinoituasi alussa voimakkaasti, tuloja kertyy sinulle vuosien kuluessa, vaikka et tekisi enää mitään tuotoksesi eteen.
  • Teon kustannukset alhaiset. Normaalin paperisen kirjan teon hintaan verrattuna e-kirjaan on todella halpaa, sillä kirjan teon vaiheet kaikkiaan ovat halvempia ja lähetyskuluja ei ole lainkaan.
  • E-kirjojen kysyntä on nousussa Suomessa. Esimerkiksi yhä suosituimpien äänikirja- ja e-kirjapalveluiden Bookbeatin ja Storytelin myötä e-kirjoja luetaan yhä enemmän, joten hyvin tehdylle laatukirjallisuudelle löytyy paikkansa.
  • Skaalautuvaa bisnestä, sillä digitaalisena tuotteena menot eivät kasva, vaikka myyntimäärät nousisivat!
  • Et tarvitse kustantajaa, sillä sinä itse olet julkaisijana ja voit päättää kaikesta oleellisesta halutessasi.
  • Vapautesi työskentelyssä eli voit luoda teostasi missä ja milloin vain, mikä on suuri etuoikeus moneen muuhun nykyajan määrättyinä aikoina tietyissä paikoissa tehtäviin töihin verrattuna.
  • Brändin rakennus eli näin kykenet väkevästi nostamaan omaa ammatillista profiiliasi esille ja kehittämään elantoasi pitkällä tähtäimen taktiikalla.
  • Opit massiivisesti lisää kirjoittamastasi aiheesta. Usein kirjoittamisesi tueksi tarvitset lisätietoa muualta, jolloin kirjoittamisprosessin aikana kehität huomattavasti osaamistasi aiheesta.
  •  Helppotekoisuus, sillä varsinaiseen kirjoittamiseen riittää hyvin jo Word ja kansitaiteen saaminen ei ole vaikeaa, Canva on henkilökohtainen suosikkini siihen tehtävään.
  • Markkinoinnin helppous ja monipuolisuus. Voit markkinoida e-kirjaasi esimerkiksi somekanavissasi, blogissasi, sähköpostimarkkinoinnilla, mainoksilla tai affiliate-kumppanien avulla. Markkinoinnin kustannukset ovat näillä tavoilla myös suhteellisen alhaiset.
  • Voit käyttää e-kirjaa pohjana muille tuotteille eli myöhemmin voit tehdä esimerkiksi äänikirjan tai verkkokurssin, jolloin voit saavuttaa vielä suuremman yleisön tuotteellesi.

Syvälliseen esittelyyn e-kirjan teosta ja myynnistä pääset painamalla alla olevasta painikkeesta. Pääset tutustumaan mm. teoksen aiheen valintaan, hyvän rakenteen luomiseen, kirjoittamiseen, muokkaukseen ja muotoiluun. Lisäksi annan parhaat neuvot tuloksekkaaseen myyntiin ja markkinointiin; esimerkiksi e-kirjasi hinnoittelu, myyntipaikat, myyntisivu ja markkinointikeinot tulevat sinulle tutuksi. Oppimisen iloa!

Verkkokurssin tekemisen alkeet
Verkkokurssit ovat oiva tapa viestiä suurelle yleisölle

Verkkokurssin tekeminen

Verkkokurssin tekemisellä voit saavuttaa mittavatkin lisäansiot ja nykyajan kiireisessä ja muuttuvassa ympäristössä sen kysyntä tulee vääjäämättä kasvamaan. Seuraavaksi kerron sinulle merkittävimmät syyt, miksi verkkokurssin teko voisi sopia sinulle yhtenä passiivisena tulonlähteenä.

  • Passiivista tuloa eli teet kerralla timanttista laatua ja tienaat pitkään kurssistasi tuloja ilman suurempaa työtä (välillä toki päivität vanhentuneita osia ja lisäät uusia)
  • Suuret tulot bloggareihin ja tubettajiin verrattuna keskimäärin, sillä maailmanlaajuisesti useimmat bloggaajat ja tubettajat tienaavat alle 100 euroa kuussa ja verkkokurssien tekijöiden tulot ovat keskimääräisesti yli 1000 euroa kuussa!
  • Ajan ja rahan säästö livevalmennuksiin verrattuna, sillä opetat asiasi kerralla yleisöllesi. Sinun ei tarvitse toistaa samaa puhetta enää myöhemmin, vaan voit keskittyä uusiin projekteihin.
  • Skaalautuvuus eli tätä tuotetta voi jakaa rajattomasti, jolloin tulojen kasvaessa menot pysyvät samana.
  • Myynnin vaivattomuus, sillä voit käyttää apunasi affiliatekumppaneita lisäämään myyntiäsi.
  • Monipuoliset käyttömahdollisuudet, sillä verkkokursseja voi hyödyntää esimerkiksi yritysten perehdytyskoulutuksessa, tietyn taidon opetuksessa tai ihmisten henkisten puolten edistämisessä.
  • Kilpailu vielä vähäistä, joten nyt jaetaan ja paalutetaan asemia muihin verrattuna. Viiden vuoden päästä tulokkaiden on jo huomattavasti  vaikeampi päästä alalle.
  • Vanhat jutut kierrätykseen eli voit hyödyntää aikaisemmin tehtyjä omia blogikirjoituksia, videoita, podcasteja tai verkkokursseja luovasti osana uuden verkkokurssin materiaalia.

Laajaan kirjoittamaani artikkeliin verkkokurssin tekemisestä pääset allaolevasta painikkeesta. Siinä voit tutustua mm. verkkokurssisi idean keksimiseen, hinnoitteluun, kohderyhmäsi kasvattamiseen ja verkkokurssisi suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lopuksi opit markkinoimaan tuotettasi oikein useiden eri kanavien kautta. 

Dropshippingin alkeet
Dropshipping - helpoin tapa perustaa verkkokauppa

Dropshipping

Dropshipping eli suoratoimitus on toimintamalli, missä verkkokaupalla ei ole lainkaan omaa varastoa, vaan asiakas tilatessaan verkkokaupasta saa tuotteen suoraan tavarantoimittajalta. Näin verkkokaupan myyjän ei tarvitse käsitellä tuotetta ja kaikkiaan verkkokaupan avaaminen ja hoitaminen on selkeästi halvempaa ja helpompaa tavalliseen verkkokauppaan tai kivijalkakauppaan verrattuna. Dropshippingin voitkin aloittaa halutessasi sujuvasti vähän aikaa vievänä sivutyönä ja saada pienet lisäansiot ja mahdollisesti liiketoiminnan kasvaessa siitä voi tulla päätyösi. Dropshippingissa on hyviä ja huonoja puolia, joten mieti kuinka tämä tapa yrittää sopisi sinulle?

Dropshippingin edut

Helppo tapa aloittaa verkkokauppa. Suuri etu dropshippingissa on se, että et tarvitse omaa varastoa tuotteita varten. Myöskään postitus ei ole sinun vastuulla, vaan tavarantoimittaja huolehtii siitäkin. Myös ajankäytön suhteen dropshipping helpottaa verkkokaupan perustamista, sillä halutessasi saat verkkokaupan pystyyn tunneissa! Tavallisen verkkokaupan tai kivijalkakaupan perustaminen kestää käytännössä aina huomattavasti pitempään.

Ei vaadi suuria pääomia. Tällä mallilla sinun ei tarvitse ostaa varastoon tuotteita ennakkoon, vaan voit ostaa tuotteet tavarantoimittajalta silloin kun asiakas on tehnyt sinulta tilauksen ja maksanut siitä. Käytännössä dropshippingissa verkkokaupan hallinnointiin menevät kulut eivät ole suuria, joskin liiketoiminnan kasvaessa markkinointikulut kasvavat vähitellen.

Joustava tapa yrittämiseen. Dropshippingissa voit tehdä työtäsi vapaasti missä vain milloin pelkän läppärin ja nettiyhteyden avulla. Monet tällä tavalla yrittävät suomalaiset työskentelevät mm. Aasiassa matalan hintatason maissa ja pystyvät kohtuullisella työpanoksella elämään mielekästä elämää. Dropshipping on myös joustava malli tuotteiden valinnassa ja hallinnassa ja halutessasi voit automatisoida verkkokauppasi toimintaa.

Skaalautuva kasvaminen. Liiketoimintasi kasvaessa dropshippingissa kulusi eivät kasva läheskään niin paljoa verrattuna muihin kaupan muotoihin. Lisätilausten tullessa työmääräsi ja kulusi eivät kasva paljoa, koska suurin osa työstä kuuluu tavarantoimittajille. Markkinointi ja asiakaspalvelu ovat käytännössä ne asiat, joista sinulle koituu lisätyötä myyntisi kasvaessa, mutta niitäkin pystyt automatisoimaan ja ulkoistamaan suurissa määrin.

Tuotteiden kokeilu on vaivatonta. Dropshippingissa voit helposti testata tuotteiden menekkiä ilman suuria lisäkuluja ja kokeilla erilaisia keinoja markkinoinnissa ja myynnissä luovalla tavalla.

Dropshippingin heikkoudet

Toimitusongelmat. Kun verkkokaupalla on useita tavarantoimittajia, niin asiakkaan ostaessa useita tuotteita, ne lähetetään usein eri tavarantoimittajilta. Silloin lähetyskulut kasvavat ja kokonaan niitä ei kannata jättää asiakkaan maksettavaksi. Lisäksi useiden tavarantoimittajien kanssa toimitukset asiakkaalle kestävät pitempään ja niiden kanssa toimiessa saattaa tulla teknisiä ongelmia esimerkiksi yhteensopimattomien maksujärjestelmien vuoksi.

Pienet katteet. Kilpailu on tälläisessä verkkokaupassa keskimäärin erittäin kovaa helpon alallepääsyn, matalien kulujen ja samankaltaisten tuotteiden vuoksi. Katteita voi kuitenkin kohentaa valitsemalla vähemmän kilpailtuja tuotteita, missä kysyntä ei ole tosin niin suurta ja myynnit eivät näin kasva valtaviksi.

Asiakaspalvelun haasteellisuus. Tavarantoimittajasi tehdessä virheen pahoittelu ja vastuu jäävät sinulle, vaikka olisitkin täysin syytön asiaan. Tämä asiakaspalvelun piirre voi olla stressaavaa ja saattaa vaikuttaa työn tehoosi kielteisesti, jos et käsittele sitä oikein. Vastaukset asiakkaalle on lähetettävä mahdollisimman pian ja laadukkaasti, jotta hänelle jäisi asioinnista kanssasi miellyttävä kokemus.

Kaikki valta ei ole sinulla. Dropshippingissa saattaa tuntua vaikealta se, että jokainen yksityiskohta liiketoiminnassa ei ole täysin omissa käsissä. Monet asiat varastoinnista postitukseen ovat tavarantoimittajien hallussa ja sinun on vain kyettävä luottamaan niiden taitoonsa tehdä oma osansa.

Oikeudellinen vastuu. Tietyt tavarantoimittajat eivät ole kunniallisia, jolloin niiden tuotteiden alkuperä saattaa olla hyvinkin kyseenalainen. Lisäksi tavarantoimittajat voivat käyttää muiden yritysten suojattuja logoja tai immateriaalioikeuksia, mistä voi koitua pulmia verkkokaupallesi. Tavarantoimittajia valitessa tuleekin käyttää erityistä harkintaa ja tietoa suurempien ongelmien välttämiseksi.

Brändin rakentaminen vaikeaa. Jos aloitat dropshippingissa luomaan aivan alusta brändiäsi, voin sanoa sen kestävän pitkään ja vaativan laadukasta strategiaa markkinoinnin, tuotteiden ja tavarantoimittajien valinnan suhteen. Tästä syystä ennestään hyvän brändin omaavan verkkokaupan on selkeästi helpompaa käyttää dropshippingia liiketoimintansa kasvattamiseksi.

Jos dropshippaaminen kiinnostaa sinua tapana ansaita lisäansioita, niin alhaalla olevasta painikkeesta pääset oppimaan lisää aiheesta! Selostan siinä sinulle esimerkiksi tuotteiden valinnasta, myyntinikseistä, verotuksesta ja myyntikanavan valinnasta. Lisäksi opit asioita verkkokauppa-alustan valinnasta, tavarantoimittajien etsimisestä ja hallinnasta ja laadukkaasta markkinoinnista. 

Vieritä ylös