Kaaosteoria

E-kirjan kirjoittaminen ja markkinointi

* Sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä.

E-kirja  on nykyaikainen muoto viestiä arvokkaita asioita lukijoilleen. Kirjoittaminen on meistä monelle merkittävä tapa ilmaista itseään, jakaa tietoja ja tunteita ja sillä voidaan tällä vuosituhannella viestiä monella uudella tavalla, joista e-kirja on yksi tärkeimmistä. Kirjoittamisen aloittaminen voi olla hieman hankalaa, joten seuraavaksi opetan sinulle  tärkeimmät tiedot alkuun pääsemiseen. Lisäksi näytän sinulle, kuinka saat e-kirjaasi markkinoitua ja myytyä mahdollisimman hyvin netissä.

Mikä e-kirja on?

Lyhyesti tiivistettynä e-kirja on sähköisessä muodossa oleva kirja, mitä voi lukea monelta erilaiselta laitteelta, kuten kännykällä , tabletilla tai tietokoneella. Se ei vie tilaa kotonasi samalla tavalla kuin tavallinen kirja ja pystyt helposti liikkumaan valtava määrä kirjallisuutta mukanasi maailmalla. Voit tilata niitä  välittömästi suoraan laitteellesi ja alkaa nauttimaan sisällöstä ilman hidastuksia.

Miksi tehdä e-kirja?

  1. Voit ilmaista voimakkaasti itseäsi ja  samalla välittää kokemuksiasi ja tietoasi muille. Se on yksi tapa muuttaa ympäröivää todellisuutta haluamaasi suuntaan ja luoda merkittäviä asioita ihmisten elämään.
  2.  Sillä voit ansaita passiivista tuloa eli kun olet kirjoittanut kirjan, niin voit saada sen jälkeen tuloa tekemättä aktiivisesti mitään.
  3.  Saat suuremman summan itsellesi tuottona kuin kirjoittaisit normaalin paperikirjan. Tässä mallissa ei ole läheskään niin suuria kuluja kirjan tekemisessä ja lähetyskulujakaan ei käytännössä ole lainkaan!
  4. E-kirjojen suosio on kasvussa Suomessa, joten kysyntää hyvin kirjoitetulle sähköiselle kirjalle löytyy hyvin.
  5. Se on digitaalinen tuote, joten menosi eivät kasva, vaikka myyntimäärät nousisivat!
  6.  Sinulla on kaikki langat käsissäsi: voit editoida ja suunnitella aivan oman luovuutesi rajoissa.
  7. Et tarvitse kustantajaa: sinä itse olet julkaisijana ja voit päättää kaikki suuntalinjat ilman muita osapuolia halutessasi.
  8. Voit kasvattaa sillä yleisöäsi eli jos sinulla on oma verkkosivu tai blogi, niin alkuun ilmaisten e-kirjojen antaminen voi olla hyödyllistä, jotta ihmiset tulisivat kiinnostumaan luomastasi sisällöstä. Myöhemmin voit sitten vaatia jo hintaa e-kirjoistasi maineesi kasvettua suurempiin mittoihin.
  9.  Voit työskennellä missä ja milloin vaan, mikä antaa sinulle paljon enemmän valinnanvaraa moneen muuhun työhön verrattuna. E-kirja tuntuu suorastaan vapauttavalta, kun vauhtiin pääsee!
  10.  Brändin rakennus eli tällä tavalla kykenet nostamaan omaa ammatillista profiiliasi esille todella voimallisesti ja näyttämään muille asiantuntemustasi.
  11. E-kirjoista on helppo hakea tietoja, jos lukija on kiinnostunut jostakin erityisestä kohdasta kirjaasi. 
  12. Kehityt kirjoittajana ja mitä enemmän harjaannut matkasi varrella, sitä sujuvammaksi ja elävämmäksi kirjoittamisesi muotoutuu.
  13.  Opit valtavasti lisää kirjoittamastasi aiheesta, koska tarvitset yleensä tueksi oppia muiden ihmisten teoksista – emme ole saaria ulapalla, vaan mantereita päällä maan.
  14. Helppotekoisuus; sinun ei tarvitse olla teknovelho kirjoittaaksesi e-kirjaa! Varsinaiseen kirjoittamiseen riittää hyvin Word ja kansitaiteen saaminen ei ole vaikeaa, Canva on oma suosikkini siihen tarkoitukseen.
  15.  Markkinoinnin helppous ja monipuolisuus eli voit viestiä e-kirjastasi mm. somekanavissasi, blogissasi, sähköpostimarkkinoinnilla, mainoksilla tai affiliate-kumppanien avulla. Markkinoinnin kustannukset ovat myös useimmilla tavoilla erittäin alhaiset.
  16. Voit käyttää e-kirjaa pohjana muille tuotteille eli voit tehdä siitä esim. äänikirjan, jolloin voit saavuttaa vielä huomattavasti suuremman yleisön tuotteellesi.

Kuinka kirjoittaa e-kirja?

E-kirja eroaa jossain määrin normaalin kirjan teosta ja ensimmäisen kirjan kohdalla kirjoittaminen saattaa aluksi olla hieman vaivalloista. Seuraavat seikat kannattaa ainakin huomioida kirjoitusprosessissa, jotta kaikki sujuisi maaliin kunnialla!

Aihe

Parhaita aiheita ovat yleensä sellaiset, joista sinulle on kertynyt runsaasti tietoa tai joihin suhtaudut todella intohimoisesti.   Tässä vielä lisää joitakin tapoja, millä voit keksiä aiheen e-kirjallesi.

  • Oma netti-imagosi eli mieti aihetta, mikä sopisi hyvin omalle maineellesi netissä. Jos olet esimerkiksi tunnettu bloggaamisesta sijoittamisessa, niin sinulla on jo silloin valmiina yleisöä, joita voisi kiinnostaa kirjoittamasi e-kirja aiheesta.
  • Viraalius, mikä tarkoittaa sellaisen kuuman aiheen löytämistä, mikä leviää netissä nopeasti ja kiinnostavaa suurta joukkoa ihmisiä. Tässä tapauksessa viraali aihe voi tosin mennä nopeasti ohi muodista, joten jos haluat tienata asialla, nopeus on valttia!
  • Kohdeyleisöäsi kannattaa miettiä tarkkaan, koska sillä on iso merkitys menestyksellesi kirjailijana. Tärkeää on miettiä, ketkä lukisivat tuotettasi, keille markkinoisit sitä, onko kohdeyleisö tarpeeksi suuri, mitä kysymyksiä heiltä tulee sinulle ja ovatko he valmiita maksamaan aiheestasi?
  • Uniikkius on mahtava voimakeino saada lukijoita e-kirjalleen, jos vain löydät ainutlaatuisen aiheen kerrottavaksi.
  • Ongelman ratkaisu on hyvä aihe yleensä e-kirjalle, varsinkin jos sille löytyy suurta kysyntää. Esimerkiksi Quara-palvelussa ihmisillä on kysymyksiä ja sieltä voi löytää laadukkaita ongelmia sinulle e-kirjan muodossa vastattavaksi.
  • Tuo pelko esiin eli mieti jotain tunnettua pelkoa, mikä varjostaa yleisesti ihmisten elämää, ilmaise se selkeästi ja perustellusti tuotteessasi ja esitä sitten ratkaisuehdotukset! Kerro ratkaisumallisi mielellään konkreettisin esimerkein, jotta saisit e-kirjallasi enemmän vaikutettua  yleisöösi.

Nimi

Osuvalla nimellä voit saada paljon enemmän huomiota ja myyntiä kuin keskinkertaisen tylsällä tittelillä, joten kannattaa esimerkiksi vertailla muiden vastaavista aiheista kertovien teosten nimiä. Valitse sitten omalle e-kirjallesi sitten luovasti ja repäisevästi erottuva nimi, mikä kuitenkin kertoo teoksesi aiheesta selvästi.

Jos toisaalta alkuun et keksi iskevää nimeä, niin toisaalta voit keksiä sen myöhemmin. Kirjoitettuasi kirjaa pidemmälle alitajuntasi usein tuo nimen tarjottimella – hyvät asiat eivät aina tule pakolla!

Pituus

E-kirjojen pituudella ei ole väliä ja tärkeää kirjoittaessa onkin, että et turhaan yritä venyttää kirjan pituutta tarpeettomilla sanoilla ja toistoilla. Esimerkiksi monet hyödylliset oppaat ovat todella lyhyitä (alle 10 sivua), mutta ne voivat tarjota näinkin tiiviissä muodossa riittävästi tietoa lukijakunnalleen. Toisaalta pitkiä e-kirjoja tekemällä voit antaa vielä enemmän yleisöllesi, mutta se vaatii sisällön syvyyttä ja monipuolisuutta ja selkeää tiedon organisoimista sujuvan lukukokemuksen takaamiseksi.

Luo ääriviivat

Ennen kirjoittamisen aloittamista kannattaa hahmotella hyvä rakenne teoksellesi.  Se helpottaa huomattavasti kirjoittamistasi, kun suuntaviivat ovat selkeät ja pystyt jakamaan tuotteesi sopivan kokoisiin viipaleisiin lukijoillesi jaettavaksi. Tässä erilaisia keinoja selkeään rakenteeseen tulevaan mestariteokseesi, ole hyvä!

  • Piirrä miellekartta eli  laita aiheesi keskelle ja sen ympärille sinkoa mitä ideoita aiheeseen liittyy. Kannattaa pistää kaikki mahdolliset ideat aluksi näkyväksi ja sitten vähentää niitä oman maun mukaan.
  • Listan kirjoittaminen on kätevä tapa saada kirjan runko selville, jos olet todella syvällisesti perehtynyt asiaan. Silloin listaat tärkeimmät kirjan osat ensin ja sitten kaikkiin niihin useita pienempiä kappaleita.
  • Brainstormaa, jolloin joidenkin läheisten ihmisten kanssa heitelkää ideoita ilmaan ja karsikaa niistä heikoimmat oksat pois. Usein hieman erilaisten ihmisten kanssa tehdyllä brainstormauksella saat jopa itsellesi uusia näkökulmia mukaan teokseesi.
  • Lopusta alkuun eli aloita miettimällä mitä haluat lukijoidesi pystyvän tekemään kirjan luettuaan. Siitä lähdet miettimään taaksepäin, mitä silloin lukijoiden pitää tietää, jotta he kykenisivät saavuttamaan sen ja samalla kaavalla kehität kuvion alkuun asti.
  • Vertaile muihin eli tarkkaile muuta samantyylistä kirjallisuutta, mitä aiheita niissä esiintyy ja löytyikö sieltä jotain olennaista omaan e-kirjaasi täydentämään.

Kun olet koonnut yksityiskohtasi aiheista, on aika organisoida teokselle rakenne. Se tapahtuu miettimällä, mikä olisi looginen ja hyvin sujuvasti etenevä rakenne lukijasi kannalta. Yleensä alussa kannattaa opettaa perusasiat ja vähitellen siirtyä syvällisempiin kertomuksiin, jotta oppiminen olisi lukijalle mahdollisimman helppoa.

Miellekartta - luovaa tuhoa ja uutta ideointia
Miellekartta - luovaa tuhoa ja uutta ideointia

Kirjoittaminen

Kun kirjan rakenne on saatu selville, on korkea aika aloittaa varsinainen kirjoittaminen. Ensikertaiselle pitkän teoksen kirjoittaminen voi olla aluksi vaikeaa, mutta hyvien rutiinien ja toistojen avulla tulet onnistumaan koitoksessasi. Seuraa näitä vinkkejä, niin e-kirja on jo pian valmis!

  •  Rutiinit tekevät kirjailijan eli parhaan tuloksen yleensä saa, jos aloitat kirjoittamisen aina samaan sinun luovalle vireelle tuottavimpaan aikaan ja jatkat siihen asti, kunnes olet kirjoittanut tarpeeksi paljon sanoja päivälle. 
  • Älä lopeta kirjoittamista tarkistuksiin,  jos sinun kohdalle tulee jokin epäselvä yksityiskohta. Merkitse sen sijaan se kohta tekstissäsi ja vasta luovan kirjoittamisen jälkeen palaa epäselvyyksiin.
  • Keskittyminen kunniaan, koska vain sillä saat loisteliaita tuloksia uurastaessasi. Kirjoita rauhallisessa työympäristössä ilman ylimääräisiä ärsykkeitä (kännykkä, internet) ja huomaat kirjoittamisen sujuvan huomattavasti sujuvammin.
  • Tyylillä ei ole väliä, kunhan kirjoitat! Tarkoitan tällä  sitä, että sisällysluettelolla ja muilla tyylillisillä seikoilla ei vielä tässä vaiheessa ole väliä.
  • Tallenna usein, koska kallisarvoista materiaalia voi muuten pahimmassa tapauksessa mennä hukkaan ja aikaa kulua aivan vääriin asioihin. Esimerkiksi Dropboxilla voi tallentaa asioita nopeasti ja käytännöllisesti.

Muokkaus

Kun olet kirjoittanut koko e-kirjan, on vuorossa sen muokkaus kohti  lopullista muotoa. Anna tuotoksesi olla rauhassa noin viikon verran ja vasta siinä vaiheessa hieman tuoreemmilla aivoilla voit alkaa tekemään tuotteestasi myyntikelpoista. Halutessasi voit käyttää ammattitaitoista apua ulkopuolelta, mutta itsekin voit alkaa muokkaamaan e-kirjasi. Seuraavat asiat ainakin on hyvä hallita muokkauksen aikana.

  • Löydä oikea järjestys e-kirjaasi, niin että kaikki kirjan osat ja kappaleet ovat parhailla mahdollisilla luontevilla paikoillaan.
  •  Laita tekstiin lisäyksiä, mitkä syventävät lukukokemusta entisestään ja tuovat todellista arvoa.
  • Turhat jaarittelut pois, sillä ne syövät hyvien lauseittesi tehoa yleisöösi! Jokaisen sanasi pitäisi viedä teostasi määrätietoisesti, mutta sujuvasti eteenpäin.
  • Tarkista linkit ja lähteet ja lisää niitä tarvittaessa.
  • Korjaa ilmiselvät virheet, kuten pahat kirjoitusvirheet ja puuttuvat sanat.
  • Hae ISBN-tunnus, jotta voit laittaa e-kirjasi paremmin jakeluun kirjakauppoihin ja e-kirjastoihin.

Oikoluku

Tässä vaiheessa kannattaa lähettää e-kirjasi ehkä joillekin kirjallisuutta hyvin tunteville ihmisille arvoitavaksi ja kuunnella avoimin mielin sieltä kantautuvaa palautetta. Jos ja kun lukijoilta tulee rakentavaa kritiikkiä, ota siitä ihmeessä opiksi ja muokkaa tuotostasi paremmaksi. Tulosta sitten e-kirja paperille ja lue se kaikessa rauhassa ja korjaa vielä jos viimeiset epäkohdat. Sitten anna e-kirja oikoluettavaksi mielellään asiantuntijalle, jotta tuotoksesi olisi mahdollisimman täydellinen.

Kansi ja muotoilu

Hyvä kansi saa usein tuotteesi erottumaan kilpailijoiden joukosta, joten sillä todella on väliä! Voit antaa työn halutessasi ammattilaiselle, jolloin kustannus on tietysti hieman suurempi, mutta saat täysin haluamasi laadukkaan vaihtoehdon. Toinen vaihtoehto on käyttää esimerkiksi Canvan tai Killercoversin palveluita, jolloin pääset selkeästi halvemmalla.

Myös E-kirjan muotoilun ja taiton voit jättää ammattilaiselle, jolloin menot voivat siitä voivat olla helposti yli 500 euroa. Jos haluat tehdä haluamasi asiat tiukemmalla budjetilla, niin esimerkiksi Adoben InDesignilla (37€/kuukausimaksu) voit saavuttaa omalla työllä laadukkaan lopputuloksen. E-kirjasi kannattaa lopuksi tallentaa PDF-muotoon, koska se on kätevin tapa myydä ja jakaa teostasi!

Markkinointi ja myynti

Markkinointi ja myynti

Vaikka e-kirja olisi maailman paras lajissaan, ilman laadukasta viestintää ja myymistä et saavuta kovin kummoisia tuloksia. Siksi huolellinen markkinoinnin ja myynnin suunnittelu ja toteutus ratkaisee käytännössä e-kirjasi myyntimäärät, ei teoksen laatu. Käsittelemme seuraavaksi mm. oikeaa hinnoittelua, iskevän myyntisivun tekoa, parhaita myyntipaikkoja, erilaisia markkinointiväyliä ja e-kirjasi lanseerausta.

Hinnoittelu

Jos sinulla ei ole ennestään mediakanavallasi (blogi, somekanava tai muu verkkosivustoa) suurta yleisöä, joskus jopa parasta mitä voit tehdä e-kirjasi hinnoittelussa, on jakaa sitä ilmaiseksi. Sillä tavalla tuotteesi laadukkuudella seuraavaan kirjaasi mennessä olet saanut runsaasti lisää seuraajia ja maineesi on kasvanut huomattavasti suurempiin mittoihin. Jos et ole myöskään luontaisesti innostunut myynnistä ja markkinoinnista, niin ensimmäisen kirjasi antaminen ilmaiseksi antaminen vapauttaa paineista ja seuraavan kirjan kohdalla tilanne olisi jo aivan toinen.

Muissa tapauksissa suosittelen aluksi vertailemaan vastaavien tuotteiden hintaa, jotta pystyisit arvioimaan sopivan hintatason. Muutama muukin asia kannattaa huomioida omaa hintaa määriteltäessä, jotta homma ei menisi liian yksinkertaiseksi.

  • Keskustele asiasta esim. somen ryhmissä, missä on suunnilleen samassa tilanteessa olevia kirjailijoita ja lue netistä muiden jo e-kirjan julkaisseiden kokemuksia blogeista, monet kertovat raha-asioista nykyään erittäin avoimesti!
  • Myynti affiliaattien avulla saattaa vaikuttaa hintaasi, mutta myös myyntimäärääsi huomattavasti. Affiliaatit pystyvät markkinoimaan e-kirjaasi parhaassa tapauksessa etevästi ja he saisivat palkkiona uurastuksestaan noin 20-50% velattomasta myyntihinnasta. Eli jos myisit teostasi 30,00 eurolla ja siitä vähennetään digitaalisten tuotteiden vero 10%, niin netto on 27,00. Affiliaatin komission ollessa 40%, hänelle tulisi palkkioksi 10,80€ ja sinulle jäisi 16,20€ tuottona.
  • Alennusten käyttö kannattaa miettiä huolella; jatkuvat alennukset eivät anna hyvää kuvaa e-kirjastasi, joten mieti tarkoin ajankohtaa. Itse keräisin jo ennen julkaisua sähköpostilistalle suuren määrän nimiä ja palkkiona uskollisille seuraajilleni antaisin heille vähintään -30% alennuksen e-kirjasta ennakkovaraajina. Myöhemmin alennusta antaisin harvoin, mutta reilusti n.40-50%, jotta se tuntuisi kuluttajille aidolta säästöltä!

Myyntialustat

Myyntipaikkoihisi liittyy moni asia, esimerkiksi e-kirjasi kieli vaikuttaisi  oleellisesti, mitkä paikat olisivat kannattavimpia sinulle taloudellisesti. Seuraavaksi esittelen sinulle sekä kotimaisia, että ulkomaisia vaihtoehtoja ja selkeästi helpoimmista tavoista reippaasti enemmän omaa työtä vaativiin myyntipaikkoihin.

Amazon

Suurin verkkokauppa Amazon tarjoaa valtavat myyntimahdollisuudet, mutta kilpailu siellä on vähintäänkin haasteellista; parhaillaankin siellä on yli 6 miljoonaa e-kirjaa ja joka vuosi vähintään 600 000 uutta tulokasta saapuu paikalle taistelemaan paikasta auringossa. Amazonin e-kirjojen julkaisijoille luotu palvelu Kindle Direct Publishing ei veloita itse teoksen julkaisemisesta mitään, mutta jokaisesta myydystä e-kirjasta Amazon nappaa tietyn osuuden itselleen. Amazon tarjoaa kaksi erilaista vaihtoehtoa rojaltien suhteen: toisessa kirjoittaja saisi 70% e-kirjan myynnistä rojalteina itselleen, mutta e-kirjan hinta ei saisi olla yli 10$ ja toisessa kirjailija saisi 35% myynnistä ja tuotteen hinta voi olla 200$. 

Holvi

Holvi* on paljon käytetty suomalainen verkkokauppa ja halvimmalla Starter-tilillä Holvi ottaa 2,5% myynnistä + 5,00€/kk ja jokaisesta tilisiirrosta omalle tilille 0,50€ eli kannattaa kerralla ottaa suurempi summa säästääkseen. Tähän palveluun voit avata tilin, jos sinulla on oma toiminimi, olet yksityinen elinkeinonharjoittaja tai sinulla on osakeyhtiö eli yksityishenkilölle ei Holvilla myynnin portit avaudu.

Campwire

Campwire on myös kotimainen vaihtoehto aloittelevalle kirjailijalle ja sen parhaita puolia on ehkä se, että siinä myynti on tehty julkaisijalle vaivattomaksi; laitat vain valmiin e-kirjasi myyntiin Campwirelle, etkä tarvitse siihen mitään teknistä osaamista ja ostotapahtumat sujuvat kätevästi verkkopankkimaksujen avulla. Lisäksi voit laittaa Campwiren tekemälle e-kirjasi myyntisivulle myyntiä tukemaan haluamaasi materiaalia videoista äänitallenteisiin. Kaikessa tässä vaivattomuudessa on kuitenkin suolaisen kallis sivumaku, sillä e-kirjan palvelumaksu on 25,00€ kuussa + ALV ja jokaisesta verkkomaksumaksuista menee 10% Campwirelle (8% + 0,3€/maksutapahtuma korttimaksuista). 

SendOwl

SendOwl* on ulkomainen verkkokauppa, millä asiakkaasi voivat maksaa nopeasti  esimerkiksi luottokorteilla, Paypalilla, Apple Paylla tai Bitcoinilla, joten vaihtoehtoja totisesti löytyy! Myyntipaikkana voit käyttää omaa verkkosivustoasi, blogia tai somekanavaasi ja jos haluat käyttää affiliaatteja myyntisi kasvattamiseen, niin SendOwl sopii tarkoitukseen oivasti, koska se järjestää kaiken teknisen puolen linkkien seuraamista myöten ja sinulle jää käytännössä vain sopivien affiliaattien löytämisen vaiva. Lisäksi palvelulla voit halutessasi  suojata e-kirjaasi laittomalta jakamiselta ja myymiseltä laittamalla leiman asiakkaasi nimellä ja sähköpostilla tuotteeseesi, jolloin ihmiset harvemmin sortuvat laittomuuksiin. Palvelun perusversion hinta on noin 14€ kuussa ja siihen sisältyy jo 30 erilaista tuotetta myytäväksi ja affiliaattien käytön mahdolllisuus.

Oma verkkokauppa

Oman verkkokaupan parhaita puolia on tietysti se valinnanvara, miten pystyt muokkaamaan verkkokauppaasi haluamallasi tavalla.  Verkkokauppa-alustoillakin on kuitenkin selkeitä eroja ja esittelen sinulle paremmin kaksi erilaista vaihtoehtoa; toinen on halvempi ja muokattavampi, mutta omaa työpanosta vaativa ja toinen puolestaan kalliimpi ja vähemmän muokattava, mutta erittäin helppokäyttöinen tapaus.

WooCommerce on WordPress-järjestelmän ilmainen lisäosa ja se on erinomainen verkkokauppa-alusta varsinkin, jos on aikaa ja halua perehtyä sen yksityiskohtiin huolella.  Siihen on saatavissa runsaasti myynnin ja markkinoinnin kannalta hyödyllisiä lisäosia ja suurin etu WooCommercessa onkin sen mahtava laajennettavuus. Verkkomaksujen vastaanottoa varten tarvitset WooCommerce-lisäosan, millä yhdistät verkkokauppasi jonkin Suomessa toimivan maksuoperaattorin järjestelmään. Tee ensin kauppiassopimus operaattorin kanssa (esim. Checkout tai Paytrail), osta lisäosa netistä  ja sitten voit asentaa lisäosan WooCommerceen.  Checkoutin lisäosa maksaa noin 79$ vuodessa ja siihen lisäksi tarvittava kauppiassopimuksen halvin Startti-paketti maksaa 14,90€/kk + ALV 24%. Paytrailin lisäosa kustantaa myös  79$ vuosittain, mutta sen kauppiassopimus  maksaa 59€ kuussa.

MyCashflow on kotimainen verkkokauppaohjelmisto, jossa on keskitytty verkkokaupan tekemiseen myyjän kannalta aikaa säästävällä tavalla. Se on esimerkiksi täysin teknisesti ylläpidetty ohjelmisto, jossa kaikki tarvittavat päivitykset sujuvat automaattisesti. Tämän verkkokaupan ulko-asut soveltuvat hyvin myös asiakkaidesi erilaisille näytöille (mobiili, tabletti) hyvän responsiivisuuden ansiosta ja lisäksi ohjelmisto sisältää valmiiksi monia tärkeitä verkkokaupan markkinointi- ja myynninedistämistyökaluja.  Hinnaltaan palvelu on 49€ kuussa + ALV 24% , mutta maksamalla 12 kuukauden palvelun kerralla, saat 2kk hinnasta alennusta eli kaikkiaan noin 16% alennusta.

Myyntisivu

E-kirja tarvitsee laadukkaan myyntisivun, joten sen huolella tehden voit nostaa reippaasti omia myyntimääriäsi. Seuraavista vinkeistä on monille kirjailijoille ollut apua, joten nyt tarkkana!

  • Aloita herättämällä lukijasi mielenkiinto esimerkiksi kysymällä suoraan aiheeseesi liittyvä kysymys, mistä olisi hyötyä tai iloa hänelle itselleen. Sopivan lyhyt ja naseva tunteita herättävä ilmaus toimii parhaiten huomion nostattamiseen! 
  • Yksinkertaisuus eli keskity myyntisivullasi vain tuotteesi myyntiin! Tehtäväsi on saada lukijat kiinnostumaan e-kirjastasi mahdollisimman iskevälle tekstillä ja laadukkailla aiheeseen liittyvillä kuvilla. Kun kirjoitat hyvän myyvän esittelyn e-kirjastasi, niin sivulle kannattaa laittaa lisäksi vain ostopainike, linkkejä millekään muulle sivullesi en suosittele myyntiäsi ajatellen.
  • Kerro tiivistetysti homman nimi eli mistä e-kirjasi kertoo ja mitä ongelmia se mahdollisesti ratkaisee ja mitä arvoa sillä on lukijasi kannalta.
  • Useat ostopainikkeet lisäävät myyntiäsi jonkin verran, joten kutsu sivullasi välillä lukijoitasi ottamaan hyppy eteenpäin.
  • Anna täysi takuu, sillä tällä tavalla lisäät myyntiäsi selvästi ostajien pystyessä halutessaan saamaan rahansa takaisin. Käytännössä jos ja kun teet laadukasta jälkeä, menetyksiä tulee sinulle todella harvoin ja muista että takuu on aina 100%, ei koskaan vähempää!
  • Lisää suosittelijoita, koska laadukkaat ja hyvin perustellut mielipiteet vahvistavat positiivisia mielikuvia e-kirjastasi ja voivat olla se ratkaiseva syy ostopäätökseen.
  • Vertaile ja opi muiden myyntisivuista, koska joku on aikaisemmin ollut samassa tilanteessa kuin sinä nyt ja ottanut oppia muista. Kaikkia virheitä ei vaan kannata tehdä itse, tee vain uudenlaisia jos teet ollenkaan!
  • Kerro lopuksi vielä teoksesi punainen lanka ja kuinka se muuttaa lukijoidesi elämää ja tee se tunteella ja huumorilla.

Markkinointikeinot

Pelkällä myyntisivulla et tee mitään, jos kukaan ei löydä sinne tutustumaan mestariteokseesi. Siispä sinun on markkinoitava sitä monella eri tavalla käyttämättä liikaa aikaa ja jotenkin pidettävä vielä budjetti kasassa. Seuraavaksi esittelen sinulle erilaisia käteviä markkinointikanavia, valitse niistä itsellesi sopivimmat!

Oma blogi

Jos sinulla ei aikaisemmin ole ollut omaa blogia, niin nyt sinulla on hyvä syy aloittaa sellainen. Laadukkaasti ja määrätietoisesti kirjoitettu blogi on nimittäin erittäin vaikutusvoimainen kanava markkinointiin ja sillä pystyt parhaimmassa tapauksessa keräämään suuren määrän mahdollista ostajakuntaa pienin kustannuksin. Voit tehdä blogin itse alusta alkaen ja alkukustannukset jäävät silloin alle sataan euroon, tästä Mikael Jukaraisen kirjoituksesta opit kuinka perustat blogin käytännössä. Toinen vaihtoehto on ostaa blogin perustaminen palveluna, jolloin hinnat lähtevät noin 400 eurosta ylöspäin.

Ensimmäisinä postauksina on hyödyllistä kirjoittaa pitkiä ja perusteellisia kirjoituksia aiheesta, mikä liittyy jollakin tavalla kirjaasi. Jos myyntisivu on sinulla jo käytössä, niin linkitä kirjoituksista silloin luontevalla tavalla sinne. Muista myös, että pelkästään sisältö ei ratkaise blogisi suosiossa, vaan sinun on otettava haltuun myös hakukoneoptimointi ja somen eri kanavat. Blogiisi löydetään huomattavasti helpommin, jos sisältö näkyy Googlen hakutuloksissa korkeilla sijoilla ja somen kautta pystyt jakamaan laajasti blogisi postauksia ihmisille.

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median avulla voit viestiä omalle kohdeyleisöllesi suoraan ja rohkeasti omasta e-kirjastasi ja on hyödyllistä ajatella, mitkä sosiaalisen median palveluista ovat juuri sinulle käyttökelpoisimmat. Suosittuja palveluita markkinoida tuotteitaan ovat nykyään esimerkiksi Facebook, Instagram, Twitter ja LinkedIn, joista henkilökohtaisesti alkuun suosittelen keskittymään korkeintaan vain kahteen hyvään lopputulokseen pääsemiseksi. Jos markkinoit useassa somekanavassa, niin kannattaa jokaiseen tehdä erilaista sisältöä, muuten et luo arvoa tarpeeksi sellaisille seuraajillesi, jotka seuraavat sinua useassa mediassa.

Vaikuttajien blogit

Tarjoa e-kirjaasi muille bloggareille ja somen vaikuttajille, jotka ovat kiinnostuneet teoksesi aiheesta. Tällä tavalla voit huomattavasti laajentaa mahdollista kiinnostunutta yleisöä e-kirjallesi ja antaa samalla laadukasta sisältöä vaikuttajan mediaan. Paras keino ottaa yhteyttä vaikuttajaan on yleensä sähköposti, millä ystävällisesti, mutta ytimekkäästi  kerrot kirjastasi olennaiset asiat. Anna tietysti ilmainen e-kirja palkkioksi ja muista että teoksesi on tietty oltava jo ostettavissa arvostelun aikaan!

E-kirjastot ja e-kirjakaupat

E-kirjastojen valikoimiin pääsy toisi sinulle hyötyä ainakin kahdella tavalla; tietoisuus teoksestasi kasvaisi ja saisit lainauksista korvausta. Voit saada e-kirjasi jakeluun e-kirjastoihin ainakin Ellibsin ja BoD:n kautta ja samalla saat teoksesi näiden e-kirjakauppojen kokoelmiin. Liitythän Sanastoon, jos saat teoksesi e-kirjastoihin, niin saat lainauskorvauksesi!

Affiliatekumppanit

Yksi tehokas markkinoida omaa e-kirjaa on käyttää välikätenä affiliaattikumppaneita, joiden avulla voit lisätä selkeästi myyntiä. Sillä on kuitenkin hintansa; affiliaatit ottavat e-kirjasi myyntihinnasta noin 20-50% ja sinun on löydettävä sopivat kumppanit, koulutettava heidät ja tehtävä heille markkinointimateriaalia valmiiksi. Jos valitset käyttää affiliaatteja tukenasi, niin mielestäni kannattaa lähettää heille ilmainen e-kirja, jotta he pystyvät vakuuttavammin viestimään teoksestasi yleisölleen.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on halpa, yksinkertainen ja yleensä isoja tuloksia tuova tapa viestiä e-kirjastaan, jos siihen hiukankin uppoutuu sisälle. Laittamalla blogiisi tai muuhun verkkosivustoosi mahdollisuuden liittyä sähköpostilistallesi pystyt keräämään suuren määrän potentiaalisia asiakkaita e-kirjallesi, jos sivullasi käy riittävästi liikennettä. Tässä muutamat vinkit etevämpään sähköpostimarkkinointiin!

  • Sähköpostilistan keruu vie aikaa, joten aloita hyvissä ajoin listan nimien hakeminen.
  • Muista GPDR eli ilmoita sivullasi ainakin tietosuojaa ja rekisteriä koskevat pakolliset velvollisuudet, jotta vältyt ylimääräisiltä hankaluuksilta (tällä sivustolla näkyvä tietosuoja- ja rekisteriseloste on esimerkki ilmoituksesta).
  •  Suostumus vaaditaan eli sähköpostilistalle liityttäessä aina lomakkeella kysy saako lähettää jatkossa viestejä? Yksityishenkilölle ei nimittäin saa GPDR:n mukaan lähettää markkinointiviestejä ilman suostumista, yritysosoitteisiin puolestaan voi tehdä niin.
  • Tarvitset houkuttimen eli syyn lukijoillesi liittyä sähköpostilistallesi; se voi olla esimerkiksi jokin e-kirjaasi liittyvä vinkki, mistä lukijat hyötyisivät tai saisivat iloa elämäänsä.
  • Suunnittele sähköpostisi etukäteen, koska määrätietoisesti yleisösi tajuntaan kumeaa viestiä rummuttamalla ennen ja jälkeen e-kirjasi julkaisun saat eniten irti listastasi. Alkuun riittää noin kerran viikossa lukijoille viestittelyä, mutta noin 3 viikkoa ennen julkaisua kannattaa lähettää 2-3 sähköpostia viikossa luovasti ja hauskasti ideoiden. Käyttäisin ehdottomasti jotain sähköpostimarkkinointiin sopivaa ohjelmistoa ja mielestäni Mailchimp on hyvä vaihtoehto tähän tarkoitukseen. Sillä voit järjestää alle 10 eurolla kuussa juuri omaan makuun sopivan kampanjan.

E-kirjasi julkkarit

Pitkä ja raskas työ on takana, joten tokihan sitä on juhlistettava! Omaa tuotostasi voit juhlia esim. kirjakaupassa, ravintolassa, kirjastossa tai kotonasi oman tyylin mukaan, tärkeintä on, että siitä tulisi sopivan lämmin ja hyvä olo kaikille osallistujille. Tämän kaltaiset tilaisuudet muistuttavat mistä kirjallisuudesta lopulta on kyse; ihmisten kohtaamisesta, auttamisesta ja erilaisten kokemusten saattamisesta yleiseen tietoon.

Yhteenveto

Toivon, että tästä kirjoituksestani on apua sinulle, jotta e-kirja luonnistuisi sinulta kunnialla!  Nyt tärkeintä on vain että siirryt teorian kentistä käytännön arkisen junnaavaan tekemiseen, mikä voi alkuun olla haastavaa. Pidä kuitenkin tavoitteesi kirkkaana mielessä, tee pieniä asioita päivä kerrallaan oikein kehittyen vähitellen ja saavutat maalin aikanaan!

Opi lisää e-kirjan tekemisestä!

Seuraavat kirjat, kurssit, blogit, podcastit ja ohjelmistot ovat täynnä hyödyllistä tietoa liittyen e-kirjoihin. Tutustu ja katso sopiiko kyseiset apukeinot sinun käyttöösi!

How To Become a Bestselling Author on Amazon Kindle

Tämä Udemyn verkko-opintopaikasta löytyvä Tom Corson-Knowlesin kurssi* soveltuu erityisesti sinulle, jos aiot julkaista englanninkielistä materiaalia Amazonilla. Kurssi on todella kattava yli 9 tunnin videomateriaalillaan ja siitä on hyötyä sekä kirjoittamisen että markkinoinnin suhteen. Kurssin hinnat vaihtelevat ajankohdasta riippuen alimmillaan noin 10 eurosta noin 30 euroon, joten laatuun ja määrään nähden halvalla lähtee!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Vieritä ylös