Kaaosteoria

Verkkokurssin tekeminen

* Sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä.

Verkkokurssin tekeminen on yksi tapa ansaita lisätuloa ja nykyajan kiireisessä maailmassa verkkokurssien kysyntä tulee väistämättä kasvamaan. Seuraavaksi opetan sinulle perusasiat sen tekemisestä ja markkinoinnista, jonka jälkeen sinulla on hyvät valmiudet opettaa asiakkaitasi verkossa ja kehittyä osaajana alalla!

Miksi tekisit verkkokurssin?

Varmasti mietit miksi alkaisit tekemään juuri verkkokurssia kaikista mahdollisista keinoista ansaita elantoa itsellesi? Syitä on lukuisia ja tässäpä tulevat kovimmat perustelut tämän koulutusmuodon puolesta.

  • Passiivista tuloa parhaimmillaan; teet kerralla laatua ja tienaat vuosia kurssistasi rahaa ilman  suurempaa työtä jatkossa (välillä toki päivität vanhentuneita osia ja lisäät uusia).
  • Trendikkyys eli verkkokurssit ovat nykyään suosittuja, koska niiden avulla opiskelu on helppoa, sillä niitä voi yleensä tehdä milloin vain, missä tahansa kukin haluaakin. Verkkokurssin tekeminen on korona-aikana hyvä veto pitkälle tulevaisuuteen!
  • Sillä tienataan enemmän bloggareihin ja tubettajiin verrattuna keskimäärin, sillä maailmanlaajuisesti useimmat bloggarit ja tubettajat ansaitsevat alle 100 euroa kuussa ja verkkokursseilla tekijöillä tulot ovat kuitenkin yli 1000 euroa kuussa!
  • Ajan ja rahan säästö livevalmennuksiin verrattuna, sillä opetat asiasi kerralla kuluttajille, et toista samaa puhettasi enää myöhemmin. 
  • Tekeminen ei ole taloudellisesti kallista hyvin suunnitellen, aikaa tosin voi kulua ensimmäisellä kerralla hieman enemmän.
  •  Brändisi kohottamiseksi, sillä taitavasti tehty verkkokurssi on oiva käyntikortti asiantuntijuudestasi alallasi!
  • Skaalautuvuus eli tätä tuotetta voi jakaa miten paljon vaan tulojen kasvaessa menojen ollessa aina samat.
  • Myynnin vaivattomuus, sillä voit käyttää affiliatekumppaneita apuna hoitamaan myyntiäsi. 
  • Monipuoliset käyttömahdollisuudet, koska  verkkokursseja voi käyttää  esimerkiksi yritysten perehdytyskoulutuksessa, tietyn taidon opetuksessa tai ihmisten henkisten puolten kehittämisessä, vain muutamia mainitakseni!
  • Kilpailu vielä vähäistä, joten nyt jaetaan ja paalutetaan asemat muihin verrattuna. Viiden vuoden kuluttua tulokkaiden on jo huomattavasti vaikeampi nousta alalle.
  • Vanhat jutut kierrätykseen eli voit käyttää esimerkiksi aiemmin tehtyjä omia blogikirjoituksia, videoita , podcasteja tai verkkokursseja  luovasti hyödyntäen osana uuden verkkokurssin materiaalia.

Keksi idea!

Lähtökohta laadukkaalle verkkokurssille on yllättäen hahmotella hyvä idea. Ensimmäiseksi sinun on löydettävä omat vahvuutesi, jotta ideasta voisi tulla suunnittelun ja kovan työn kautta sinulle taiten tehty kurssi. Pohdi ja laita paperille vähintään seuraavat asiat selvyyden saamiseksi vahvuuksistasi.

  • Taitosi eli mitä osaat tehdä laadukkaasti ja mitä voisit opettaa muille, koska hallitset sen niin hyvin!
  • Intohimosi ovat mahtava voimavara kouluttamisessa, mitkä ovat niitä asioita sinulla, jotka saavat sinut innostumaan?
  • Kokemuksesi eli mitä kaikkea olet elämässäsi käynyt läpi ja mitkä asiat niistä olisi hyödyllisiä ja opettavaisia muille?
  • Positiivinen palaute muilta on usein toistuessaan vahva merkki jostain selkeästä vahvuudestasi.

Kun olet saanut selville selkeän kokonaiskuvan omista vahvuuksistasi, niin sitten sinulla on vuorossa ideoiden luonti. Hahmottele viisi sellaista ideaa, mitkä kehittäisivät opetettavia eteenpäin niin että he kokisivat muutoksen elämässään. Esimerkiksi sellaisesta aiheesta voisi olla yrittäjyyden opettaminen sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole vielä juurikaan tietoa ja taitoa asiasta. Opetuksen päätyttyä tällä ihmiselle olisi tarvittavat opit perustaa itse ensimmäinen oma yritys halutessaan.

Mahtavaa, löysit ne ideat! Mutta sitten kohdalle tuleekin se ratkaiseva kysymys: tuletko tienaamaan sillä tarpeeksi? Nimittäin kaikki ideat nyt eivät satu olemaan samanarvoisia talouden kannalta pohdittuna; parhailla aatoksilla myydään verkkokursseja kuin leipää, mutta huonoimmista aiheista ei vain ole kysyntää tässä universumissa, eikä siinä seuraavassakaan! Joten sinun on tehtävä selkeitä valintoja ja karsittava ne lahot oksat puustasi ja seuraavien neuvojen avulla se luonnistuu jouhevasti.

Ideoiden vahvistus

Verkkokurssin tekeminen on siinä vaiheessa, että on testattava ideasi laadukkuutta käytännössä ja silloin on aika hakea erilaisista internetin palveluista vastausta tähän kysymykseen.  Ensin sinun on mietittävä millä hakusanoilla sinun aihettasi etsittäisiin? Kannattaa ajatella ehkä että ihmiset etsivät ratkaisua johonkin ongelmaan tai heillä on jokin tavoite mielissään. Siispä mieti ja laita muistiin viisi lyhyehköä lauseketta, millä mahdolliset oppilaasi etsisivät verkkokurssiasi. Tässä seuraavaksi esittelen joitakin palveluita, joista on hyödyllistä aloittaa löytöretkesi.

Google

Suurin ja kaunein  paikka asioiden etsimiseen internetistä on yllättäen Google, joten sinun on hyvä aloittaa sieltä. Kokeile kaikilla lausekkeillasi vuorollaan, minkälaisia tuloksia saat hauistasi. Huomioi vähintään seuraavat asiat:

  • Relevanttisuus eli miten lähellä omaa kurssisi aihetta ensimmäisen hakusivun tulokset ovat?
  • Mainosten määrä, koska se tarkoittaa että aiheesta kiinnostuneita maksukykyisiä asiakkaita löytyy.
  • Hakutulosten määrä kertoo aina jotain yleisestä kiinnostuksesta aiheeseen eli positiivinen indikaattori kyseessä.
  • Löytyykö muita verkkokursseja? Jos löytyy, niin se on ehdottomasti myönteinen signaali, koska aiheelle on silloin kysyntää ja sen kaltaisesta tarjonnasta ollaan valmiita maksamaan.

Udemy

Udemy* on eräs maailman suosituimmista verkkokurssialustoista, joten myös sieltä voi havainnoida tärkeitä seikkoja ideaasi ajatellen. Kaikkiaan sieltä löytyy noin yli 150000 kurssia ja kursseille on osallistuttu noin 300 miljoonaa kertaa, joten myös sinun mahdollista ostajakuntaa löytyy tästä oppimisesta innostuneesta joukosta. Hae siis samoilla lausekkeilla ylhäältä hakupalkista tuloksia ja laita merkille, miten suosittu aiheesi on. Suosittelen ehdottomasti myös tarkkailemaan aiheen suosituimpien kurssien sisältöä, jotta itse pystyisit halutessasi ottamaan sieltä oppia oman kurssisi suunnittelussa.

Keskusteluryhmät

Keskustelu aiheestasi kiinnostuneiden ihmisten kanssa voi tuoda lisävalaistusta ideasi kantavuudesta. Ilmeisin paikka etsiä löytää tälläisiä ryhmiä on Facebook, josta mitä todennäköisemmin löytyy useampiakin hakuasi vastaavia ryhmiä.  Toinen hyvä vaihtoehto on mielestäni Quara, mikä on eräänlainen yhteisöllinen kysymys-vastaussivusto ja mistä löytyy todennäköisesti myös sinun aihetta koskevia ryhmiä.  Kolmantena mahdollisuutena mainitsisin vielä Redditin, missä keskustellaan englanniksi lähes kaikesta mahdollisista ja liittymällä johonkin aiheeseesi liittyvään ryhmään saat apua verkkokurssisi hahmottamisessa.

Kyselyt

Yksinkertainen tapa saada vastaus siihen, kuinka hyvällä idealla olet liikkeellä, on myös kyselyiden käyttö.  Google Forms on yksinkertainen ja yksityishenkilölle ilmainen tapa saada arvokasta tietoa omasta aiheestaan. Suosittelen tässä joitakin vinkkejä onnistuneeseen lopputulokseen:

  • Sopivan ytimekäs kysely toimii  yleensä parhaiten!
  • Kysy suoraan, mikä on suurin ongelmasi (minkä haluaisit ratkaista) ?
  • Tee näitä Facebookin ryhmissä, koska siellä usein kyselyysi tulisi oikealta kohderyhmältä laadukkaita vastauksia.
  •  Hyödylliset vastaukset ratkaisevat, joten kysy useita sellaisia kysymyksiä, mihin ihmiset saavat itse vapaasti muotoilla vastauksensa.

Omat mediakanavasi

Mediakanavalla tarkoitan tässä esimerkiksi blogia ja somen erilaisista kanavia Facebookista Youtubeen eli sellaista alustaa, millä julkaiset omaa materiaaliaa muille. Olennaista sinun on etsiä sellaista aiheeseesi liittyvää sisältöä, mikä on mediakanavillasi ollut suosituinta ja herättänyt keskustelua, sillä sellaisella aineistolla voisi selkeästi olla edellytyksiä olla suosittua myös verkkokurssisi rakentamisessa. Yksi parhaista keinoista saada suositut julkaisusi selville on analytiikka eli tiedon kerääminen ja käsittely.  Suosittelen aluksi ilmaisen Google Analyticsin käyttöä, sillä sen avulla voit helposti saada selville tärkeitä asioita esimerkiksi blogisi suosituimmista aiheista.

Ennakkomyynti

Ennakkomyynti on sellaista myyntiä, missä tuotetta ei ole vielä valmistettu. Siinä mielessä se on turvallinen tapa testata jäätä tuotteellasi; jos kysyntää ei ole riittävästi, niin verkkokurssin tekeminen ei ehkä ole juuri tuolla idealla hyvä idea. Tällä tavalla suuria tappioita ei ehdi tulemaan ja voit alkaa pohtia parempaa ideaa työstettäväksi! Seuraavat yksityiskohdat ennakkomyynnissä on suotavaa ottaa huomioon:

  • Valitse myyntikanavasi huolella eli suuntaa markkinointiasi osuvalle kohdeyleisölle, mitä olisi tarpeeksi suuri määrä tarpeitasi varten. Oma blogi tai muu mediakanava suurella seuraajamäärällä olisi tietysti ideaali tapaus myyntikanavaksi, mutta sellaisen yleisön kerääminen alusta alkaen on usein vuosien työn takana.
  • Tarjoa jotain etua, esimerkiksi bonusmateriaalia tai alennusta. Saa ennakkotilaajat tuntemaan olonsa erityisen merkitykselliseksi, vetoa sekä järkeen että tunteisiin markkinoinnissasi!
Tavoitteet realistisiksi

Tavoitteet ja hinnoittelu

Kun olet löytänyt sen parhaan idean toteutettavaksi, seuraavaksi sinun kannattaa ajatella, mitkä ovat tavoitteesi taloudellisessa mielessä. Verkkokurssin tekeminen vaatii sinulta sekä aikaa että rahaa, joten sinun on mietittävä tarkasti, miten hinnoittelet tuotteesi oikealle tasolle. Tässä tulevat vinkit helpottavat sinun päätöksiä asiaan liittyen.

Määritä tavoite

Aluksi määritä itsellesi tavoitesumma, minkä aiot verkkokurssillasi realistisesti saavuttaa. Tavoitteen on oltava niin korkealla, että sinun on ponnisteltava sen eteen, mutta ei niin kova, että se vaatisi sinulta yli-inhimillistä vaivannäköä. Sopivan tavoitteen määrittäminen antaa suunnittelulle ja tekemisellesi selkeät raamit, minkä ansiosta työsi kulkee paljon sujuvammin ilman sumussa harhailua!

Aloittelija vai konkari?

Tietyt realiteetit pätevät hinnoittelun suhteen verkkokurssienkin kohdalla ja yksi tärkeimmistä on seuraava: ensimmäisen verkkokurssin tekijän kannattaa hinnoitella tuotteensa hinta alemmaksi kuin useita verkkokursseja tehneen selkeästi menestyneen konkarin. Syynä tähän on se, että jos aloittelijaa ei vielä tunneta kovin hyvin, niin ihmiset pitävät verkkokurssin ostoa suurempana riskinä verrattuna tunnettuun tekijään. Verkkokurssin tekeminen helpottuu hiljalleen seuraavien verkkokurssiesi kohdalla, kun maineesi ja luotettavuutesi on yleisön kohdalla kasvanut ja voit kohottaa hintojasi. Poikkeuskin tähän perussääntöön löytyy; jos olet aikaisemmin julkaissut useita e-kirjoja tai omaat pitkän blogitaustan, niin voit hinnoitella verkkokurssisi korkeammalle paremman luotettavuuden ansiosta.

Tuotteen positiointi

Tuotteesi positiointi tarkoittaa sen asemaa kilpailijoihin verrattuna eli millaiseksi haluat sen miellettävän suhteessa muihin verkkokursseihin? Verkkokurssisi kohderyhmä määrittelee jo paljon positiotasi; jos markkinoit verkkokurssiasi pienelle valikoidulle ryhmälle, niin yleensä tuotteesi on oltava hiukan kalliimpi, jotta se olisi sinulle kannattavaa. Puolestaan suurelle yleisölle myydessäsi sinun on keskimäärin myytävä halvemmalla, koska näin saat voittoa enemmän kasvavan kuluttajamäärän ansiosta.  Valitse siis huolella, millä tavalla haluat verkkokurssiisi suhtauduttavan: kuin arvokkaaseen luksustuotteeseen, halpaan massamarkkinatuotteeseen tai jotain siltä väliltä?

Kilpailijoiden hinnat

Kun tiedät verkkokurssisi oman position, niin seuraavaksi on hyödyllistä vertailla hintoja samantyylisiin kilpailijoihin. Viisainta tässä tilanteessa on yleensä hinnoitella tuotteesi suunnilleen samalla hintatasolle ja yritä erottautua jollakin muulla kuin hinnalla, tarjoa esimerkiksi lisälahjana jotain sellaista mitä muut eivät tarjoa. Verkkokurssin tekeminen kannattaa vetää sinisen meren strategialla – anna kilpailijoihin verrattuna jotain ennenkuulumatonta materiaaliaa ja luovu jostain turhasta kilpailijoiden valikoimaan kuuluvista asioista.

Verkkokurssisi kulut

Verkkokurssin tekeminen riippuu luonnollisesti myös kuluista, jotta voit hinnoitella kurssisi oikein laskien myös oman työaikasi mukaan kuluihin. Jos esimerkiksi oma tuntihintasi  työlle on 50€  + ALV 10%  ja kurssin tekoon kuluisi 40 tuntia, niin kulut on 40 x 50€ x 1,10 = 2200€. Sitten sinun on määritettävä kurssisi kävijätavoite; jos se olisi 100, niin kurssisi hinta muodostuisi näin: 2200€/100 = 22,00€ tai jos se olisi 40 ihmistä, niin hinta olisi: 2200€/40 = 55,00€. Tälläinen hinnoittelun suunnittelu auttaa määrittelemään hiukan alinta mahdollista hintaa, mitä sinun kannattaa pyytää kurssistasi.

Verkkokurssisi kesto

Verkkokurssisi keston ei pitäisi vaikuttaa hintaan. Siinä on lyhyt, mutta karu totuus monelle verkkokurssien tekijälle, jotka kuvittelevat äärimmäisen pitkiä tuotteitaan tekemällä voivansa myydä niitä paljon kalliimmalla hinnalla. Verkkokurssin opiskelijoidenkin aika on rahaa ja saman asian tiiviimmin esittämällä voi mielestäni aivan hyvin pyytää saman hinnan kuin pidemmästä tuotteesta. Poikkeuksena tietysti on todella lyhyet ja täysin ylihintaiset verkkokurssit, mutta pääsääntönä on: arvosta opiskelijasi aikaa ja opeta ytimekkäästi!

Affiliatekumppanit

Affiliatekumppanien avulla verkkokurssin tekeminen on usein huomattavasti kannattavampaa puuhaa; kykenet myymään yleensä selkeästi suurempia määriä tuotettasi ja jos päätät käyttää heidän apuna markkinoinnissa, niin sen pitäisi näkyä hinnassasi. Nimittäin jos verkkokurssisi hinta olisi esimerkiksi 30€ ja affiliaatin komissio siitä olisi 40%, niin hän saisi palkkiona 12€ ja sinä saisit vain 18€ tuottona! Rehellisesti sanottuna affiliaatti ei kovin innokkaasti tuolla palkkiolla markkinoi tuotettasi ja toisaalta itsellesi ei jäisi juuri mitään käteen. Toisessa tapauksessa tuotteen hinnan ollessa 100€ affiliaatti saisi samalla palkkiosuhteella 40€ ja sinä itse 60€ myynnistä eli affiliaatilla olisi selkeästi suurempi motivaatio myydä verkkokurssiasi yleisölleen ja sinä saisit reippaasti suuremman summan voittona lisääntyneen myynninkin kautta!

Hyötyjen ilmoittaminen

Jos vain pystyt todistamaan konkreettiset hyödyt ja summat kurssisi käymisestä ostajakandidaatille, niin tee se! Silloin pystyt helposti hinnoittelemaan tuotteesi korkeammalle tasolle, koska todelliset hyödyt oppilaille ovat niin tärkeitä. Käytä esimerkiksi omia todistettavia kokemuksiasi vankkana näyttönä, niin huomaat kyllä myyntisi kasvavan reippaasti.

Alennusten käyttö

Joissakin kohtaa verkkokurssisi myyntiä on aika ottaa punaiset laput käyttöön ja antaa reiluja alennuksia asiakkaillesi. Mutta valitse kohdat huolella, jottei maineesi menisi pilalle ja katteet tippuisi liikaa. Tässä on täsmävinkit oikeisiin käytäntöihin:

  • Ennakkomyynti on oivallinen paikka antaa reilu noin  30-40% ale ennakkovaraajille. Jos sinulla on laaja sähköpostilista, niin tälläisellä alella voit palkita heitä uskollisuudestaan sinua kohtaan. Ennakkomyynnin suosio kertoo usein myös, tarvitseeko sinun vielä tehdä jotain muutoksia tuotteesi markkinointiin, sisältöön tai hinnoitteluun eli saat yleensä aina arvokasta tietoa.
  •  Vain suuret alennukset (yli 20%) ovat mielestäni tehokkaita kysynnän lisääjiä, pienemmät vaikuttavat lähinnä ostajien aliarvioimiselta. 
  •  Usean verkkokurssisi myynti yhdessä on usein hyvä paikka alentaa hintaa, saat yleensä reilusti myyntiä kasvatettua tällä tavalla.

Kohderyhmän kasvattaminen

Kun hinnoittelun suhteen on suuntaviivat selvillä, verkkokurssin tekeminen etenee seuraavaan vaiheeseen; sinun on kasvatettava mahdollista yleisöäsi niin paljon kuin mahdollista. Taloudelliset resurssisi vaikuttavat huomattavasti markkinointityyliisi, mutta vähäiselläkin summalla saa merkittäviä tuloksia, kunhan kohdistat ne harkiten. Seuraavaksi tarjoilen sinulle maukkaimmat neuvot tehokkaaseen toimintaan, sitten vain teoriat käytäntöön!

Kohderyhmän määritys

Tässä kohtaa sinulla on varmasti suunnilleen tiedossa kohderyhmäsi koostumus. Nyt onkin vuorossa sen tarkempi tutkiminen ja johtopäätösten tekeminen sen perusteella. Ajattele erityisesti kohderyhmässäsi seuraavia asioita:

  • Perusasiat eli esim. ikä, sijainti, koulutustausta, siviilisääty, työpaikan laatu.
  • Elämäntyyli eli mitkä asiat ovat heillä tärkeitä elämässään? Mieti tarkkoja kuvauksia esimerkiksi, mitä he kuluttavat, lukevat tai keitä he seuraavat sosiaalisessa mediassa?

Sisältöä arvokkaasti ja usein

Tässä vaiheessa, kun sinulla on selkeät tiedot kohderyhmästäsi hallussa, alkaakin sisällön tuottaminen mediakanaviisi. Kätevintä tietysti olisi jos sinulla olisi ennestään blogi, verkkosivusto tai muu mediakanava laadukkaan sisällön tuottamiseen ja jakamiseen. Jos sinulla ei kuitenkaan ole sopivaa mediakanavaa, niin suosittelen perustamaan oman verkkosivuston myyntiä varten WordPressin avulla  (Mikael Jukaraisen vinkeillä) tai Leadpagesin* kautta. Seuraavat neuvot auttavat sinua tekemään timanttista sisältöä!

  • Tee säännöllisesti sisältöä, sillä vain sillä tavalla yleisösi pysyy mukanasi ja kasvaa ajan myötä. Jos pidät taukoja, niin mediakanavasi seuraajien määrä vähenee reippaasti ja vaikka myöhemmin pystyisitkin tekemään säännöllisesti, niin yleisön luottamuksen saaminen takaisin kestäisi todella kauan.
  • Muista laadukkuus kaikessa tekemisessäsi, sillä seuraajillasi on aina vaihtoehtoja. Kunnioita heidän aikaansa ja kiinnostusta ja pistä parastasi joka kerta!
  •  Sisältösi tulisi liittyä aihepiiriltään verkkokurssisi aiheeseen – myyntiä lisää eniten sitä parhaiten tukeva sisältö ja pidä tavoitteesi aina kirkkaana mielessäsi.
  • Monipuolisuus sisältötyypeissä on tärkeää, joten suosittelen tekemään sekä blogeja, videoita että podcasteja resurssiesi mukaan. Pystyt jakamaan myöhemmin sisältöäsi paljon laajemmissa kanavissa, jos vaihtelua sisältötyypeissä on tarpeeksi.

Sisällön optimointi

Verkkosivustosi sisällön optimointi tarkoittaa sen tekemistä kiinnostavammaksi, käytettävämmäksi ja hyödyllisemmäksi yleisösi kannalta. Käytännössä se tarkoittaa erityisesti sisältösi kehittämistä parempaan suuntaan hakukoneita ajatellen, sivuston muotoilua ja myös sivunopeuden edistämistä. Näillä yksinkertaisilla ohjeilla pääset hyvään alkuun sivustosi optimoinnissa:

  • Käytä otsikoita! Hakukoneet suosivat niitä ja tee niistä suuria tai lihavoituja lisäboostiksi.
  • Optimoi kuvat; siihen sisältyy ainakin kuvien tiedostokoon pienentämistä selailun nopeuttamiseksi, Alt-tekstien (teksti, mikä näytetään kävijälle, jos kuva ei näykään odotetusti) optimointi, kuvan nimen keksiminen avainsanatutkimuksen avulla , kuvatekstit ja sivustokarttojen teko kuville.
  • Optimoi teksti, mihin kuuluu esimerkiksi tekstin optimointia hyville hakusanoille, tekstin tekemistä sujuvan luettavaksi,  URL-osoitteiden nimeäminen ja metatietojen hallinta (sivun otsikko ja sivun kuvausteksti). Kattavan opastukseen löydät tästä Oikion kirjoituksesta.

Sisällön jakelu

Verkkokurssin tekeminen suorastaan vaatii tehokasta sisällön jakelua, mikä tarkoittaa käytännössä sisältösi jakamista, julkaisemista ja markkinointia. Se käytännössä paljastaa kuinka viet sisältöäsi  yleisöllesi erilaisten mediakanavien kautta ja sinun kannattaa ajatella sisällön jakelutapaa ennen sisällön tuottamista!  Nämä seuraavat asiat ovat huomioitavia seikkoja sisällön jakelussa:

  • Erilaiset sisältölajit jakelussa tarvitsevat kaikki omat yksilöllisen suunnitelman sisällön jakoa varten. Esimerkiksi videomateriaalia ajatellen Youtube on hyvä alusta, blogimateriaalia ajatellen tietysti oma blogi on tärkein ja podcastia ajatellen Spotify on yksi mahdollisuus. 
  • Sisällön jakelukanavat jakautuvat kolmeen pääluokkaan: omiin kanaviin, ansaittuihin kanaviin ja maksettuihin kanaviin. Omat kanavasi ovat omistamiasi alustoja, millä voit julkaista sisältöäsi miten tahansa ja sellaisia kanavia ovat esimerkiksi oma blogisi tai verkkosivusi ja sosiaalisen median kanavasi. Ansaittuja kanavia puolestaan ovat sellaiset, missä kolmannet osapuolet jakavat sisältöäsi ilmaiseksi.  Sellaisia voivat olla esimerkiksi bloggarit, toimittajat tai omat seuraajasi. Maksetuilla kanavilla taas tarkoitetaan sellaisia kanavia, joiden käytöstä sinä maksat tietyn korvauksen. Esimerkiksi PPC-mainonta Googlen Adwordsilla ja somekanavillasi mainostaminen ovat maksettujen kanavien käyttöä.
  • Aseta tavoitteet jakelullesi eli laita itsellesi olennaisimmat numeroilla mitattavat tavoitteet, joita voivat olla esimerkiksi julkaisusi lukijamäärä, kuinka kauan sivullasi on viihdytty, kunka paljon olet saanut sähköpostilistallesi uusia tilaajia tai kuinka paljon sisältöäsi on jaettu eteenpäin. Ilmainen hyvä tapa mitata kaikkea tätä on Google Analytics, suosittelen syvästi käyttämään sitä! 
  • Suunnittele aikataulu tekemisellesi eli mieti, missä kohtaa verkkokurssisi markkinoinnissa haluaisit tiettyjen sisältöjen tulevan yleisösi tietoisuuteen pitäen lopulliset tavoitteesi tarkasti mielessäsi.
  • Mittaa jakelusi tuloksia!  Tarkkaile tuloksia huolella säännöllisin väliajoin (ainakin kerran kuukaudessa) ja tee muutoksia jakeluusi, jos ja kun tarvetta löytyy. 

Kohderyhmän aktivointi

Kun sinulla on jo kohderyhmäsi hyvin hallussa seuraamassa sisältöäsi, seuraava vaihe onkin seuraajiesi aktivoiminen auttamaan tavoitteisiisi pääsemiseen. Yleisösi aktivoiminen onnistuu helpommin näillä vinkeillä:

  • Palvele – tee kaikkesi seuraajiesi eteen; luo laadukasta materiaaliaa, kommunikoi suoraan ja lämpimästi ja ole saatavilla, jos heillä on ongelmia mielessään.
  •  Luo tapahtumia, sillä yhteisöllisyyden luomisessa ne ovat avaintekijä ja tapahtumilla saat yleisösi tuntemaan sinut paremmin.
  • Käytä tunteita apunasi, sillä niillä pystyt innostamaan kohderyhmääsi haluamistasi aiheista. 

Verkkokurssin suunnittelu

Tässä vaiheessa verkkokurssin tekeminen on jo edennyt reippaasti; nyt on vuorossa varsinaisen verkkokurssisi rakenteen suunnittelu, aineiston hankinta ja oikeiden metodien valinta opetukseesi. Tämä vaihe kannattaa tehdä huolella, sillä se helpottaa valtavasti myöhemmin opetuksen tuottamista yleisöllesi!

Rakenteen suunnittelu

Verkkokurssisi tarvitsee tietyn selkeän rakenteen, jotta pystyt tekemään siitä sopivan kattavan ja mielenkiintoisen kokonaisuuden oppilaillesi. Näiden seuraavien ohjeiden avulla onnistumisesi on paljon todennäköisempää:

  • Piirrä miellekartta, jolloin vain laitat ideasi keskelle ja siitä sitten sen ympärille asetat kaikki ne ideat, mitkä siihen jotenkin liittyvät. Ajattele mahdollisimman luovasti, älä tyydy vain tavanomaisuuksiin!
  • Listan kirjoittaminen toimii hyvin verkkokurssisi rakenteen selvittämisessä, jos jo ennestään olet syvällisesti perehtynyt aihepiiriin. Käytännössä listaat olennaisimmat kohdat listaan ensin ja kaikkiin niihin sitten laitat useampia pienempiä kappaleita.
  • Brainstormaa eli yhdessä joidenkin ihmisten kanssa miettikää kaikenlaisia ideoita ja niistä valitsette ne kaikista parhaat käyttöön kurssillesi. Tällä tavalla saat todennäköisesti runsaasti sellaisia ideoita, mitä et olisi pelkästään itse pohtimalla saanut selville.
  •  Mieti haluamaasi lopputulosta eli ajattele, mitä haluat opiskelijoidesi saavuttavan ja pystyvän tekemään verkkokurssisi käytyään. Siitä lähdet miettimään taaksepäin, mitä opiskelijoiden silloin pitää osata, jotta he voisivat saavuttaa sen ja samalla kaavalla mietit asiaa kurssin alkuun asti.
  • Vertaile muita verkkokursseja, sillä niiden rakennetta ja aiheita tarkkailemalla voit helposti löytää jotain uusia osia oman verkkokurssisi rakentamiseen. 
  • Tee moduuli- ja kurssisuunnitelma eli laita sitten kaikki keräämäsi aiheet loogiseen, oppilaan kannalta sopivaan järjestykseen. Yleensä alussa kannattaa tietysti opettaa perusasiat ja vähitellen mennä syvemmille vesille, jotta oppiminen olisi optimaalista!

Metodien valinta

Sitten onkin vaikea päätös edessäsi; millä tavalla jaat sisältösi oppilaillesi. Yleensä verkkokursseilla suurin osa jaettavasta materiaalista on videoita, mutta myös luettavaa sisältöä ja äänimateriaaliaa käytetään usein oppimisen tukena. Sisällön jaossa voi vaihtelua esiintyä siinä, opiskellaanko omaan tahtiin vai tiettyinä määrättyinä ajankohtina. Seuraavaksi esittämäni asiat helpottavat toivottavasti valintojesi tekemistä:

  • Itseohjautuvaa vai ohjattua toimintaa eli haluatko opiskelijoiden oppivan täysin omaan tahtiin vai kontrolloidummin tiettyinä ajankohtina?
  • Yksilöllistä vai ryhmässä opiskelua, kumpi tuottaisi parhaita tuloksia sinun aiheesi kohdalla?
  • Miten oppimista arvioidaan? Pidetäänkö kokeita oppimisen tason mittaamiseksi, millaista palautetta jaetaan oppilaille?
  • Onko opetus tiedon jakamista vai vaaditaanko opiskelijoilta myös oman tiedon tekoa ja jakamista?
  • Millä tavalla aktivoit opiskelijaa? Monet oppilaat keskeyttävät kurssin, jos opetus ei ole tarpeeksi miellyttävää ja interaktiivista. Tämä taas vähentää opetuksesi tehoa, joten mieti tarkasti kuinka saat heidät innostumaan kurssistasi.
  • Käytä erilaisia sisältöjä eli esimerkiksi videoita, ääntä, pelejä ja tekstiä opetuksessasi. Tällä tavalla teet verkkokurssistasi sopivan vaihtelevaa, kun opetusmateriaalista putkahtaa oppilaille monipuolista aineistoa työstettäväksi.
  • Verkkoyhteisön luominen lisää arvoa ja yhteenkuuluvuutta oppilaillesi. Sellaisia ovat esimerkiksi Facebook-ryhmä, ryhmässä kokoontuminen netissä tai viikottainen valmennustuokio oppilaille.
Myyntisivun teko
Myyntisivun teko - ratkaisee tuotteesi menestyksen!

Myyntisivun teko

Verkkokurssin tekeminen on saapunut seuraavaan etappiinsa eli laadukkaan myyntisivun tekoon. Tämä on ratkaiseva vaihe tuotteesi myynnin kannalta, joten siihen kannattaa paneutua yksityiskohtaisesti ja tarkasti suunnitellen. Seuraavaksi esittelen sinulle kaikki tehokkaan myyntisivun rakentamisen elementit!

Myyntisivun pituus

Myyntisivusi tulee olla niin pitkä, että saat lukijallesi selostettua hyvin, mistä tuotteessasi on kysymys. Siispä jos pystyt selittämään tarjouksesi tyhjentävän lyhyesti ja ytimekkäästi, voit hyvin tehdä sen! Mutta usein verkkokurssin sisällön kattava esittely kestää kuitenkin kauemmin, jotta lukijat saadaan aktivoitua ja jotta voit esittää heidän mahdollisille epäilyksilleen hyvät vastaperustelut.

Jos teet pitkän myyntisivun, niin tee siitä myös lyhyempi versio.  Voit testata sitten, kummalla saat esimerkiksi myyntiä enemmän A/B testauksen avulla ja voit muuttaa sitten halutessasi vielä myyntisivusi rakennetta. Hyvä apuväline testaukseen on ilmainen Googlen Optimize, millä voit saavuttaa tarvittavat tulokset tuloksekkaaseen myyntiin!

Otsikko

Tee otsikostasi iskevä ja erottuva – kerro tarkasti, mutta lyhyesti lukijoillesi, mistä verkkokurssistasi on kysymys! Jos et saa otsikosta mieleenpainuvaa, niin yleisösi ei lue myyntipuhettasi yhtään pidemmälle. Eli laita ensin verkkokurssisi nimi pääotsikoksi ja sitten sen alapuolella kuvaile lyhyesti kurssin sisältö tai mitä hyötyä yleisösi saisi siitä. Voit muotoilla otsikkosi jollekin kauniille teemalle, esimerkiksi Canvalta löytyy hyviä vaihtoehtoja tähän ratkaisuksi.

Suositukset

Yleisösi ostaa verkkokurssiasi mieluummin, jos muut ihmiset suosittelevat sitä. Näin yksinkertaista se on; ei ole ollenkaan niin vakuuttavaa, jos sinä sanot verkkokurssisi olevan mahtava, koska yleisösi voi nähdä sinun hyötyvän tuon asian kertomisesta. Siispä on aivan olennaista, että hankit suosituksia myyntisi edistämiseksi; tässä on siihen kuumat vinkit:

  • Käyttäjien suositukset ovat vahva tapa herättää luottamusta, laita niitä ainakin muutamia, jos mahdollista!
  • Tiedot ihmisten auttamisesta eli kannattaa ilmaista, kuinka monen ihmisen apuna olet ollut tai kuinka paljon sinun palveluillasi on tilaajia.
  •  Kysy niitä innokkaimmilta seuraajiltasi! Lähetä heille esimerkiksi kohtelias ja ystävällinen sähköposti, jossa pyydät heiltä tätä palvelusta. Tarjoa heille jotakin jotakin hyödyllistä, esimerkiksi linkkiä omalta sivultasi heidän kotisivuilleen tai pientä esimakua tulevasta verkkokurssistasi. Muista myös antaa heille sähköpostissa helppo tapa kieltäytyä, jotta he halutessaan voivat tehdä sen ilman suurta vaivaantumista. Jos he vastaavat myöntävästi, niin kiitä siitä lämpimästi. Tässä  Orbitmedian linkistä löydät parhaat vinkit kiittämiseen!

Verkkokurssin kuvaus

Verkkokurssisi kuvauksessa kerrot monipuolisesti ja selkeästi kurssisi sisällöstä. Aivan oleellista on, että esität yleisöllesi, mitä hyötyjä verkkokurssistasi on heille. Puhuttele heitä siis suoraan henkilökohtaisesti ja vältä liiallista puhumista itsestäsi ja omista saavutuksistasi. Seuraavista neuvoista on lisäksi apua kertoessasi tuotoksestasi:

  • Uniikkius eli ainutlaatuisuus on hyvä tapa erottua kilpailijoista – viesti siis väkevästi, mikä tuotteessasi on erilaista!
  •  Yksityiskohtaisuus on tärkeää perustelujen kannalta; mitä syvemmät syyt ilmaiset verkkokurssiisi osallistumiseen, sitä helpommin saat yleisön luottamuksen puolellesi. Myös hakukoneet rakastavat yksityiskohtaisuutta, joten kohoat silloin korkeammalle hakutuloksissa.
  • Tarinan kerronta on voimallinen keino kohderyhmäsi saamiseen innostumaan verkkokurssistasi; kerro jotain sellaista, mihin yleisösi pystyy samaistumaan. Vaikutus on yleensä melkoinen myynnissäsi laadukkaiden ja tosien tarinoiden siivittämänä!
  • Tunnetta peliin – ilmaise haluamasi asiat syvää tunnetta ilmaisten; sellainen viesti uppoaa paljon otollisemmin yleisöösi kuin pelkkien faktojen luetteleminen.
Toimintaa peliin myyntisivullesi!
Laita myyntisivullesi useita mahdollisuuksia toimia

Action, more action!

Myyntiä varten tarvitset luonnollisesti ostopainikkeen tai oikeastaan useampia sellaisia, jotta lukijasi voisivat tehdä aktiivisia peliliikkeitä ja osallistua verkkokurssillesi. Painikkeiden on oltava taustasta selkeästi erottuvia, lyhytsanaisia ja toimintaan kutsuvia, jotta saisit myyntiä kunnolla aikaan. Alapuolelle laitan esimerkin yksinkertaisesta, mutta toimivasta toimintakehoitteesta.

Kuvat ja videot

Visuaalisuus on erittäin tärkeä elementti myyntisivullasi, joten käytä laadukkaita kuvia ja videoita luomaan oikeaa imagoa verkkokurssistasi. Viesti visuaalisesti sillä tavalla, että lukija tuntisi ja kokisi vahvasti, jolloin se lisäisi väkisinkin mielenkiintoa sinua ja tuotettasi kohtaan. Kuvia saat ilmaiseksi käyttöösi esimerkiksi Unsplashilta tai Pixabaylta, missä on saatavilla myös maksuttomia videoita.

Usein kysytyt kysymykset

Mieti sellaisia kysymyksiä, mitkä saattavat kiinnostaa lukijoitasi ja laita niitä esimerkiksi kymmenen kappaletta vastauksineen myyntisivullesi. Tällä pystyt helpottamaan yleisösi epätietoisuutta olennaisista verkkokurssiisi liittyvistä yksityiskohdista ja saamaan näin lisää osallistujia kurssillesi. Voit esimerkiksi laittaa tiedot kuinka kauan verkkokurssin materiaali on opiskelijan käytettävissä, millainen takuu tuotteella on ja miten sinuun voi olla henkilökohtaisesti yhteydessä ongelmien ilmetessä.

Valitse verkkokurssisi myyntialusta

Tarvitset jonkin alustan, mille tehdä myyntisivusi ja millä myyt verkkokurssiasi. Valinnanvaraa on valtavasti ja kysymys onkin siitä, mikä niistä kaikista vaihtoehdoista olisi juuri sinulle sopivin.  Myyntialustoja löytyy sekä kotimaastamme että maailmanlaajuisilta toimijoilta ja tästä Tiia Konttisen ansiokkaasta artikkelista löytyy monia erilaisia mahdollisuuksia verkkokurssisi myyntiin!

Verkkokurssin tuotanto

Nyt päästään jo asiaan, eli tuottamaan sitä laadukasta sisältöä yleisöllesi! Verkkokurssin tuotannossa tärkein asia on arvokkaan sisällön tekeminen, ei ylivertaisen hieno tekninen laatu. Ennen kaikkea sinun on mietittävä, kuinka voit tarjota olennaisen tiedon mahdollisimman helposti opittavassa muodossa oppilaallesi. Tuotantosi vaihtelee huomattavasti sen mukaan, teetkö videoita, tekstiä vai äänimateriaalia. Seuraavat asiat vaikuttavat verkkokurssisi tuotannossa kaikista eniten:

Käsikirjoittaminen

Käsikirjoittaminen on hyvä tapa saada yksityiskohdat opetuksessasi kuntoon, joten sitä kannattaa käyttää mielestäni myös videoiden suunnittelussa. Käsikirjoittaminenkin on taito muiden joukossa ja näillä pikku nikseillä se luonnistuu helpoiten:

  • Tee muistiinpanoja! Kun kirjoitat jakson käsikirjoitusta, niin muista laittaa sinne välillä kohdat, missä haluat esimerkiksi jonkin videon tai kuvan ilmestyvän.  Se helpottaa huomattavasti tärkeiden asioiden saamista mukaan ja tekee myös katsojan olosta vaihtelun myötä mukavampaa.
  • Järjestä se loogisesti eli mieti oppilaan kannalta sujuva tapa näyttää haluamasi asiat. Siis yleensä alkeet ensin, vaativammat asiat myöhemmin.
  • Jokaisella jaksolla yksi asia tai ongelma, sillä rakenne tulee oppilaille selvemmäksi ja helpommaksi ymmärtää.
  • Jakson pituus ei saa olla liian pitkä eli lyhyillä kursseilla korkeintaan 10 minuuttia ja pidemmillä maksimina pitäisin 20 minuuttia. Liian pitkät jaksot helposti aiheuttavat keskittymisen suhteen ongelmia ja tietoa voi omaksua kerrallaan vain tietyn määrän – välillä sitä tietoa on sulateltava huolella!

Harjoittelu

Jos käytät videoita opetuksessasi ja sinulla ei ole ennestään kokemusta kameran edessä puhumisesta, niin sujuvan esityksen tuottaminen voi olla aluksi jäätävän hankalaa. Siksi suosittelen ehdottomasti sinua harjoittelemaan puhumista paljon ennen kuin kuvaat materiaalisi. Tässä on joitakin vinkkejä rennon luontevaan puhetyyliin!

  • Opettele käsikirjoitus kunnolla!  Tutustu siihen läpikotaisin niin, että pystyt sen esittämään luontevasti videolle oikealla itseluottamuksella ja varmuudella. Harjoittele sitten esittämällä se puhe useaan kertaan ja kun se tuntuu menevän läpi heittämällä, niin sitten voit sen oikealla rentoudella kuvata jo videolle!
  • Psyykkaa itsesi esiintymiskuntoon eli mieti millaisena haluat itsesi näkyvän opettajana ja toimi sen mukaan! Yleensä positiivinen ja energinen opetustyyli innoittaa oppilaita eniten, joten kannattaa ajatella mielialaa nostattavia asioita.
  • Mieti sanatonta viestintää eli kiinnitä huomiota  esimerkiksi omiin ilmeisiin, katseeseen, liikkeisiin ja äänen käyttöösi. Harjoittele näitä asioita runsaasti ennen videointia, jotta ne olisivat hyvin hallussa.
  • Ajattele puhuvasi jollekin tietylle ihmiselle; sillä pystyt laskemaan jännitystäsi ja se tekee puhumisesta selvästi rennomman kokemuksen!
Kuvausvälineet
Kuvaamiseen riittää hyvin jo älypuhelin

Verkkokurssiin tarvittava laitteisto

Verkkokurssin tekeminen ei kustannuksiltaan nykyään ole kovin kallista, joten laitteistoon sinun ei välttämättä tarvitse käyttää omaisuuksia. Seuraavaksi esittelen olennaisimmat tarvittavat asiat verkkokurssisi järjestämisessä.

Kamera

  • Älypuhelimella pärjää hyvin eli nykyisin sellaisella kuvanlaatu on vähintään Full HD (1080p) tasoista, millä jo pystyy kuvaamaan hyviä videoita. 
  • Webkamera on myös hyvä vaihtoehto, Full HD-tasoisen webkameran saa alle 50 eurolla ja 4K-tasoisen noin 200 eurolla.
  • Digi- ja järjestelmäkameroissa on valinnanvaraa ja käyttökelpoisia 4K-tasoon kykeneviä kameroita saa jo alle 300 eurolla. Parhaisiin kuvanlaatuun kykeneville järjestelmäkameroille hintaa kertyy helposti tuhansia euroja, mutta yleensä verkkokurssin tekoon riittää paljon halvemmat kuvausvälineet.

Valaistus

  • Luonnonvalossa saa yleensä hyvän lopputuloksen valaistuksen suhteen.
  • Keinovaloa käytettäessä valaisimia on oltava mieluiten kolme kappaletta.
  • Älä kuvaa vastavaloon! Näin vältät voimakkaat varjot ja näyt hyvin kuvassa.
  • Valoa voit heijastaa valkoisilla pinnoilla tai heijastimilla. Näillä voit tarvittaessa peittää keinovalon tai heijastaa valoa itseesi asettamalla se esimerkiksi pöydälle eteesi.

Tausta

  • Huomaamaton tausta tärkeää, sillä katsojan huomio ei saa kiinnittyä näin epäolennaiseen asiaan.
  • Vihreä tai valkoinen studiokangas sopivat hyvin kuvausta varten taustaksi.

Äänitys

Verkkokurssisi videoinnissa äänellä on merkittävä vaikutus lopputulokseen, joten siihen kannattaa ehdottomasti suhtautua suurella paino-arvolla. Videolla olevan puheen ja muiden äänien on kuuluttava luonnollisesti ja selkeästi, jotta esityksesi olisi miellyttävä kokemus yleisöllesi. Näillä seuraavilla vinkeillä äänittäminen sujuu sinulta helpommin:

  • Mikrofoneja löytyy erilaisia vaihtoehtoja ja tässä ovat yleisimmät vaihtoehdot esiteltynä:
  1. Haulikkomikki eli kameraan liitettävä videomikrofoni sopii kätevästi järjestelmä- tai digikameroihin ja esimerkiksi Roden todella käyttökelpoisen Rode VideoMic Go mikrofonin* saa jo noin 60 eurolla.  Haulikkomikki on erittäin hyvä yleismikrofoni johtuen erityisesti sen kyvystä hylkiä ääniä sivuilta, jolloin se nappaa parhaiten äänet suoraan edestä.
  2. Langaton mikrofoni  on oiva valinta, jos videolla tarvitsee liikkua paljon ja tarvitset joustavuutta kuvaukseen. Näissä tarpeeksi laadukkaiden hinnat lähtevät noin 200 eurosta ylöspäin.
  3. Dynaaminen mikrofoni on kestävyyden ja hyvän äänentoiston ansiosta nimenomaan puheen tuottamisen ammattilaisten suosiossa. Laadukkaan dynaamisen mikin saa jo noin sadalla eurolla, josta tämä Shure SM58 – mikrofoni*on oiva esimerkki.
  • Valitse kuvauspaikka huolella eli kuvatessa ei saisi kuulua juurikaan liikenteen melua tai muita asiaankuulumattomia ääniä. 
  • Puhu mikrofoniin läheltä; näin äänitysvoimakkuutta voi laskea taustahälyn vähentämiseksi!
  • Äänitysvoimakkuuden säätäminen on tärkeää, joten testaa äänityslaitteellasi, että äänenvoimakkuus on sopivan kova oikeanlaiseen lopputulokseen.
  • Äänityksen jälkikäsittelyssä huolehdi erityisesti äänenvoimakkuudesta! Tarkista, että äänenvoimakkuus on jokaisessa kohdassa videotasi sopivalla tasolla, ei liian hiljaa, eikä liian kovaa. 

Editointi

Kun olet saanut videosi tehtyä, on aika editoida niitä valmiiseen esityskuntoon.  Esittelen tässä sinulle käyttökelpoisia ilmaisia ja maksullisia ohjelmia tavoitteesi saavuttamiseksi:

  • iMovie on Applen tekemä editointiohjelma, mikä ainakin Applen  uusimmilla laitteilla on ilmainen. Se on peruskäyttöön erittäin hyvä Applen tyyliin helppokäyttöinen ja se tukee 4K-tason videointia, joten kuvanlaadusta sinun ei tarvitse tinkiä. Voit editoida usealla eri Applen laitteella samaa videota ja myös lähettää laitteesta toiseen tiedot muokkausta varten.
  • Shotcut on myös ilmainen ohjelma editointiin ja sen yksi sen parhaista puolista on se, että se tukee laadukkaasti uusimpia video- ja äänitallenteiden muotoja. Muutenkin tekniikan kannalta kyseessä on erittäin hyvä vaihtoehto videointiin ja se ominaisuuksiltaan lähellä ammattilaistason ohjelmia. Voit ja kannattaa opetella ohjelmiston käyttöä kätevien tutoriaalien avulla, sillä käyttöliittymä on esimerkiksi IMovieen verrattuna hankalampi omaksua. Shotcuttia voit käyttää sekä Windowsilla, Macilla että Linuxilla.
  • Adobe Premiere Pro* puolestaan on maksullinen ammattilaistason editointiohjelmisto, minkä parhaita puolia ovat helposti muokattava käyttöliittymä ja editoinnin yleinen vaivattomuus. Sen valtava monipuolisuus vaatii aluksi paljon opettelua, jotta osaisit hyödyntää kaikkia hienostuneimpiakin ominaisuuksia. Hinnoittelu lähtee noin 25 eurosta kuussa ylöspäin, joten suosittelen testaamaan ensin ilmaista  kokeiluversiota, lähdetkö tällä viimeistelemään mestariteoksesi?
Verkkokurssin lanseeraus - tee se näyttävästi!
Tee verkkokurssisi lanseerauksesta näyttävä esitys!

Lanseeraus

Verkkokurssisi menestykseen lanseerauksella eli uuden tuotteesi esittelyllä yleisölle on merkittävä rooli, joten se kannattaa suunnitella ja toteuttaa huolella. Lanseerauksessa omalle kohdeyleisöllesi markkinoidaan monipuolisesti vähän kerrallaan uutta tietoa tuotteestasi ja annetaan heille hyvä mahdollisuus tutustua sinuun ja kurssisi aiheeseen lähemmin. Näillä vinkeillä klaaraat turhat esteet tieltäsi:

Aseta tavoitteet, sillä se antaa selkeät suuntaviivat omaan tekemiseesi.  Mieti, mitkä mittarit sopivat parhaiten mittaamaan lanseerauksen onnistumista; esimerkiksi myynti on usein tärkein mittari, mutta myös markkinoinnin tehokkuuteen ja verkkosivusi vierailijamääriin liittyvät mittarit voivat olla hyvinkin hyödyllisiä mittaamaan lanseerauksen onnistumista.

 Käytä sosiaalista mediaa apuna, koska rakentamalla hyvä suhde yleisöösi somessa voit laajentaa huomattavasti mahdollista ostajakuntaasi. Suosittelen keskittymään korkeintaan kolmeen kohdeyleisösi suosiossa olevaan sosiaaliseen median kanavaan ja luomaan niille vähintään kaksi kuukautta ennen tuotteesi lanseerausta laadukasta sisältöä. Voit esimerkiksi jakaa siellä hyviä vinkkejä verkkokurssisi aiheeseen liittyen ja paljastaa ja tutustuttaa yleisöäsi vähitellen tuotteesi hienouksiin.

Hyödynnä sähköpostimarkkinointia! Se on edullinen ja tuloksia saava tapa markkinoida verkkokurssiasi aiheesta oikeasti kiinnostuneelle kohderyhmälle. Jos sinulla on verkkosivusto tai blogi, niin sen avulla pystyt vähitellen keräämään sähköpostilistaa itsellesi. Jotta saisit ihmisiä liittymään listallesi, sinun kannarraa tarjota jokin hyvä syy tulla kelkkaasi; esimerkiksi laadukkaat ja lisäarvoa tuottavat vinkit ovat yksi vaihtoehto. Suunnittele sähköpostisi sisältöä ja jakelua etukäteen, sillä niin saat eniten irti markkinoinnistasi.  Suosittelen aluksi laittamaan sähköpostia korkeintaan kerran viikossa, mutta noin 3 viikkoa ennen lanseerausta lähetä 2-3 sähköpostia viikossa sopivasti hehkuttaen omaperäisesti ja tunteella! Jonkinlainen sähköpostimarkkinointiin sopiva ohjelmisto on tarpeellinen ja Mailchimp on yksi pätevä vaihtoehto tähän uurastukseen, sillä voi jopa alle 10 eurolla kuussa järjestää kampanjan.

Monipuolisuus sisältöjen markkinoinnissa eli käytä viestisi perille saamiseen erilaisia muotoja; kirjoituksia, videoita, puhetta tai valokuvia. Näin saavutat suuremman määrän ihmisiä ja vaihtelu markkinoinnissasi pitää yleisösi hereillä! Ihmiset myös oppivat tunnetusti monella eri tyylillä; joillekin sopii paremmin kuvallinen ilmaisu ja joillekin taas asiat menevät tajuntaan etevämmin kuuntelemalla – tarjoa siis kaikille jotain!

Erotu muista! Nykyisessä markkinointitulvassa ihmisten huomion saaminen vaatii tiettyä räväkkyyttä ja erottautumista. Mieti siis miten viestit yleisöllesi sopivan omaperäisesti mielellään käyttäen apuna tunteiden ja huumorin valtavaa voimaa. Suosittelen katsomaan mallia esimerkiksi Youtuben videoista Elon Muskin tai Steve Jobsin tavoista lähettää omaa sanomaansa yleisölleen.

Yhteenveto

Verkkokurssin tekeminen on kaikkiaan monipuolinen keino kehittää sekä omaa osaamistaan, tienata passiivista tuloa ja tehdä merkityksellisiä asioita ja vaikuttaa parhaimmillaan lukemattomien ihmisten elämään. Muistathan että ensimmäiseen verkkokurssiisi ei tarvitse laittaa kaikkea tietämystäsi, vaan juuri osallistujalle sopivan kokoinen paketti sujuvaan oppimiseen. Tärkeintä on tässäkin asiassa liikkeelle lähtö, hyppy osittain tuntemattomiin vesiin luottaen, että elämä kantaa rohkeaa ja aktiivista sielua. Toivon tosissani, että tästä kirjoituksesta olet saanut apua tähän hyppyyn – nyt on tekojen aika!

Opi lisää verkkokurssien tekemisestä!

Yllättäen verkkokurssien tekemisestä löytyy runsaasti mielenkiintoista materiaalia eri muodoissa. Tässä esittelen joitakin kovan luokan vaihtoehtoja oppimisesi terästämiseksi, olepa hyvä!

How to Create Awesome Online Course

Tämä Udemysta löytyvä How to Create Awesome Online Course-verkkokurssi* auttaa sinua nimenomaan oman verkkokurssisi suunnittelussa, myynnissä ja toteuttamisessa. Kurssin valmentaja Miguel Hernandez esittää asiansa erittäin selkeästi ja perustellusti ja kurssilta löytyy kaikkiaan noin 9 tuntia materiaalia. Udemyn tapaan voit katsoa kaikki jaksot aivan omaan tahtiin ja kerran ostettu kurssi pysyy sinulla ikuisesti. Hintaväli tällä verkkokurssilla on noin 10€ – 30€.

Kokonaisuudessaan nopeutat huomattavasti oman kurssisi suunnittelua ja tekoa, sillä kuvan voimalla opetetut asiat jää paremmin päähän. Kaikkea ei tarvitse itse keksiä – Hernandez on todennäköisesti tehnyt jo kaikki virheet, mitä sinä tulisit tekemään matkasi varrella. Itse ainakin opin tästä paljon oman videokurssini suunnittelussa!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Vieritä ylös