Kaaosteoria

Kuinka valitset verkkokurssialustan?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Verkkokurssialusta mahdollistaa oman verkkokurssin teon ja myynnin – erilaisia vaihtoehtoja on kuitenkin valtavasti, joten aloittelijalle voi mennä helposti pää pyörälle mahdollisuuksien mahtavassa viidakossa. Tämän kirjoituksen avulla voit kuitenkin selvittää itsellesi oikean polun juuri omiin tarpeisiisi sopivimmalle verkkokurssialustalle.

Selvitä tarpeesi

Ensimmäinen selkeä askel verkkokurssialustan valinnassa on selvittää tarkkaan, millaisen haluat kurssisi olevan kokonaisuudessaan. Tällä tavalla voit sitten myöhemmin rajata sopivan määrän verkkokurssialustoja tarkempaan vertailuun juuri omien käyttötarpeitasi vastaaviksi.

Missä muodossa tarjoat verkkokurssisi? Nykyään verkkokursseja voidaan julkaista monella eri formaatilla; nauhoitetulla videolla, webinaarilla, äänitiedostoina tai sähköposteilla. Kaikilla näillä tavoilla on omat erityiset väylänsä välittää informaatiota ja tunnetta – valitse omaan makuusi parhain vaihtoehto sen perusteella.

Millaista kommunikaatiota sisältyy? Interaktiivista kokemusta voit antaa opiskelijoillesi esimerkiksi keskusteluryhmien, sähköpostien tai tietokilpailujen avulla. Kannattaa ajatella tarkkaan, kuinka paljon haluat käyttää jatkossa aikaasi kurssilaisten kanssa viestintään – tietyt keinot vaativat toisaalta reilusti enemmän sinulta ajankäyttöä, mutta niiden avulla saat usein luotua läheisempää suhdetta opiskelijoihin.

Miten seuraat opiskelijoiden kehitystä? Usein alussa kurssilaisten innostus on kovimmillaan, mutta myöhemmin tämä oppimisen ilo saattaa sammahtaa pahemman kerran. Juuri siitä syystä on yleensä tärkeää seurata kehitystä ja lähettää mahdollisesti esimerkiksi kannustavia viestiä tai muistutuksia oppilaillesi – tälläisen välittävän kommunikaation avulla voit auttaa aidosti ja onnistuneen oppimuskokemuksen kautta voit hyötyä tästä huomattavasti myohemmin lisääntyvänä myyntinä!

Kuinka helpolla haluat päästä? Haluatko pitää verkkokurssisi omilla verkkosivuillasi vai ulkoisilla alustoilla – omalla verkkosivullasi joudut tekemään enemmän töitä, mutta toisaalta voit muokata siitä verkkokurssialustasta juuri haluamasi ulkoasua ja ominaisuuksia myöten. Ulkoisilla alustoilla (esim. Teachable ja Thinkific) saat kurssisi julki helpommin ja nopeammin ja verkkokurssiesi ylläpito on niiden vastuulla. Toisaalta nämä palvelut ovat hintavampia ja niiden muokattavuus on suppeampaa oman verkkosivuusi verrattuna.

Mikä on budjettisi? Kustannukset vaihtelevat huomattavasti eri verkkoalustojen kohdalla; käytännössä pienimmillä kuluilla pääset pienimmällä kuluilla omilla verkkosivuilla ja hintavimpia ovat ulkoiset verkkokurssialustat. Toisaalta kannattaa jo alussa pohtia pitkän ajan strategiaa – millä verkkokauppa-alustalla voit etevimmin kasvattaa myyntiäsi pitkällä välillä. Jos edistyksellisin vaihtoehto on hieman kalliimpi, se yleensä on parempi vaihtoehto verkkokurssien markkinoinnin ja myynnin suuren skaalautuvuuden vuoksi.

Valitse verkkoalustasi

Erilaisia verkkoalustatyyppejä löytyy huomattavasti, joista seuraavaksi esittelen sinulle ne kaikista tärkeimmät; omat verkkosivut, jäsenyyssivustot, ulkoiset alustat, ulkoiset markkinapaikat ja WordPress lisäosilla.

Omat verkkosivut

Omilla verkkosivuille järjestetyt verkkokurssit ovat siis edullisin, mutta myös työläin keino saada verkkokurssit myyntiin. Käytännössä yleensä kaikki sivut on tehtävä itse alusta lähtien, joten aikaa kuluu varsinkin aloittelijalla runsaasti aineiston saamiseen valmiiksi sivuille. Kurssilaisille voit antaa salasanan verkkokurssiesi sivuille esimerkiksi myyntitapahtuman jälkeen automaattisella viestillä linkkeineen.

Kommunikaatio haasteellista. Omille verkkosivuille laitetut verkkokurssit vaativat yleensä interaktiivista yhteyttä kunnolla toimiakseen – siihen tarkoitukseen voit esimerkiksi järjestää Facebookin oman yksityisen ryhmän. Kaikkiaan interaktiivisuuden luominen vaatii omilla verkkosivuilla huomattavasti aikaa ja työtä muita verkkoalustoja enemmän.

Jäsenyyssivustot

Omille verkkosivuillesi laitettavilla jäsenyyssivustoilla voit laittaa verkkokurssisi esille kevyesti – niissä on yleensä  helppokäyttöiset kurssin- ja sivunrakennuksen ohjelmat työtäsi auttamassa. Erinomainen piirre näissä sivustoissa on se, että voit antaa sisältöä kurssilaisille esimerkiksi kaiken kerralla tai vähän kerrallaan opiskelun edetessä – valinta on sinun!

Myynti kätevää. Jäsenyyssivustoilla myynnistä on tehty erittäin vaivatonta; voit esimerkiksi veloittaa kertamaksuna, kuukausittaisena tai vuosittaisena maksuna tai tarjota aluksi ilmaista kokeilujaksoa. Lisäksi voit verkkokurssien lisäksi myydä jäsenyyssivustoilla esimerkiksi e-kirjoja, videoita, webinaareja tai äänitiedostoja – samalla rahalla paljon lisää myyntiä! Useilla jäsenyyssivustoilla on mahdollista myös hyödyntää affiliaatteja, jolloin oppilaasi saisi järjestettyä verkkokurssillesi lisää oppilaita omalla affiliate-linkillään.

Sähköposti käyttöön! Jäsenyyssivustot antavat sinulle avaimet esimerkiksi tehokkaaseen sähköpostin käyttöön – niiden omien sähköpostijärjestelmien avulla voit joko lähettää omia viestejäsi automaattivastauksina tai suunniteltuina lähetyksinä. Lisäksi voit yleensä hyödyntää myös erillisiä sähköpostiohjelmia (esim. ConvertKit, Mailchimp tai ActiveCampaign) apunasi yhteydenpitoon oppilaisiisi.

Interaktiivisuus plussaa. Useimmilla jäsenyyssivustot voit hyödyntää erityisesti WordPressillä mukaan asennettavia ilmaisia lisäosia keskusteluryhmiä varten – tälläisia lisäosia ovat esimerkiksi BuddyPress ja SimplePress. Lisäksi pelillistäminen vahvistaa oppilaiden kehitystä – monella jäsenyyssivustolla on mahdollista esimerkiksi palkita oppilaita edistymisestä erilaisilla tunnustuksilla, animaatioiden näyttämisellä tai antamalla pisteitä kirjautumisesta päivittäin sivustolle.

Parhaat vaihtoehdot. Parhaat jäsenyyssivustot ovat mielestäni Memberpress ja Digital Access Pass; niillä on ominaisuudet kunnossa verkkokurssien luomisen ja myynnin näkökulmasta ajateltuna. Memberpressin hinnoittelussa halvin Basic- paketti maksaa 279 dollaria vuodessa ja sillä saa kaikki perusominaisuudet rajattomina kursseineen ja oppilaineen. Hintavammalla Plus-paketilla (449 $ vuodessa)  puolestaan saat mukaan tärkeän Forum-lisäosan keskustelua varten ja mahdollisuuden käyttää ulkoisia sähköpostiohjelmia. 

Digital Access Passilla puolestaan edullisin paketti kustantaa 149 dollaria vuodessa ja sillä saat perusominaisuudet tästä palvelusta. Kalliimmalla  449 dollaria vuodessa maksavalla Elite-versiolla puolestaan voit järjestää jäsenyyssivuston rajattomalle määrälle verkkosivuja, saada laajennuksia esimerkiksi maksamisen helpottamiseksi.

Ulkoisat alustat

Ulkoiset alustat huolehtivat verkkokurssiesi ylläpidosta – et siis tarvitse omia verkkosivuja toimintasi tueksi. Lisäksi verkkokurssien asettaminen palveluun ei ole läheskään niin aikaavievää kuin omilla verkkosivuilla helppokäyttöisten ohjelmien avulla. Toisaalta sinulla on vähemmän valinnanvaraa esimerkiksi teemojen kohdalla verrattuna esimerkiksi WordPressiin.

Parhaat toimijat. Ulkoisissa alustoissa erilaisia palveluita löytyy runsaasti, mutta ehkä kaikista käyttökelpoisimmat ovat Teachable ja  Kajabi . Teachablen vahvuuksia ovat erinomainen turvallisuus, oivat koulutusmenetelmät (voit esimerkiksi puhua livenä yleisöllesi vaivatta) ja ilmainen versio testattavaksesi. Kajabi puolestaan toimii parhaiten, jos myyt hintavampia verkkokursseja;  edullisimmillaan voit käyttää palvelua 119 dollarilla kuussa ja helppokäyttöisen verkkokurssien esillelaiton lisäksi saat palvelussa mm. myyntisuppilon rakentajan, markkinoinnin automatisoinnin ja korkealaatuisen sähköpostijärjestelmän.

Verkkokurssialustat - omista verkkosivuista ulkoisiin markkinapaikkoihin
Verkkokurssialustat - vaihtoehtoja työlään antoisista omista verkkosivuista helpon hintaviin ulkoisiin alustoihin

Ulkoisat markkinapaikat

Verkkokurssialusta ulkoisilla markkinapaikoilla antaa sinulle mahdollisuuden päästä helpommin suuren yleisön huomioon – suurimmilla toimijoilla eli Skillsharella ja Udemylla on miljoonia käyttäjiä maailmanlaajuisesti. Toisaalta nämä palvelut ottavat verkkokurssiesi myynnistä suurehkon osan itselleen, joten kannattaa miettiä suuremman näkyvyyden ja pienemmän katteen suhdetta tarkasti valinnoissasi!

Udemy. Tällä palvelulla on maailmanlaajuisesti yli 40 miljoonaa käyttäjää, joten tehdessäsi laadukasta sisältöä voit parhaimmillaan saavuttaa suurta menestystä. Kilpailu on tosin kovaa, sillä useimmissa kategorioissa on tarjolla todella runsaasti muita opettajia verkkokursseineen. Udemyn positiivinen puoli on siinä, että omistat palveluun asettamiesi verkkokurssien oikeudet itse, joten voit huoletta myydä tuotteitasi samalla esimerkiksi omilla verkkosivuillasi. Udemylla saat verkkokurssien myynnistä 37 % itsellesi, jos osto ei tapahdu oman mainostamisesi kautta. Jos puolestaan ostaja käyttää palvelussa luomiasi linkkejä tai kuponkeja, saat myynnistä 97 % haltuusi!

Skillshare. Tässä palvelussa puolestaan käyttäjät saavat kuukausimaksua vastaan käyttää koko palvelun valtavaa verkkokurssivalikoimaa rajoituksetta – palkkiona saat käyttäjien verkkokurssiesi katsomisesta korvausta. Myös Skillsharella on runsaasti kilpailevia kouluttajia, joten verkkokurssiesi aiheet ja toteutus kannattaa pohtia ajatuksen kanssa. Enimmäkseen Skillsharen verkkokurssit ovat lyhyempiä 20 – 60 minuutin mittaisia tiettyyn tarkkaan aiheeseen syventyviä täsmäkursseja, joten usein sellaiset toimivat parhaiten tämän palvelun yleisölle.

WordPress lisäosilla

WordPressin LMS-lisäosilla voit saada tarjolle verkkokurssisi pienemmällä vaivalla kuin tehden kaiken itse alusta alkaen verkkosivuillasi, Hintatasoltaan nämä lisäosat ovat kohtuullisia – useimmat kustantavat noin 200 dollaria vuodessa ja sillä hinnalla saat  lisäosasta riippuen monipuolisia keinoja rakentaa verkkokurssisi myyntikuntoon, keinoja lisätä interaktiivisuutta opiskeluun ja lukuisia väyliä lisätä myyntiä esimerkiksi erilaisten maksutapojen, hinnoittelumallien ja jäsenyyksien avulla.

LearnPress. Lähtötasoltaan maksuton WordPress LMS Plugin – Learnpress tarjoaa yksinkertaisen tavan laittaa verkkokurssisi myyntiin – palvelun avulla voit rakentaa kurssisi helposti käyttäen lisänä esimerkiksi tietokilpailuja opiskelijoiden kehityksen kiihdyttämiseksi. Ilmaisella tasolla maksutapahtumat ovat lähinnä PayPalin varassa, joten suosittelen ottamaan käyttöön ennemmin  kertamaksuna 49 – 69 dollaria kustantavan LearnPress Theme Bundlen, millä saat maksumahdollisuuksia mm. WooCommercen ja Stripen kautta. Lisäksi tähän pakettiin kuuluu esimerkiksi valitsemasi teema, lisää mahdollisuuksia seurata kurssilaisten edistystä ja parempia myyntitoimintoja.

LearnDash. Tämä lisäosa on ominaisuuksiltaan aika lailla samankaltainen LearnPressiin maksulliseen versioon verrattuna – myös tässä verkkokurssisi luominen WordPressiin on helpohkoa, mahdollisuuksia lisätä oppilaidesi edistymistä on lukuisia keskustelufoorumeista antamiisi tehtäviin ja myynnin tueksi löytyy keinoja jäsenyyksistä ostoskoreihin. Hinnaltaan LearnDash kustantaa edullisimmillaan 199 dollaria vuodessa ja hieman kalliimmalla (229 $) Plus-paketilla voit seurata paremmin kurssilaistesi kehitystä ja antaa heille tehtäviä.

Verkkokurssialusta pähkäilyssä

Valinnanvaraa siis riittää totisesti laidasta laitaa verkkokurssialustoissa – selvyyttä asiaan saat puntaroimalla aluksi omat tarpeesi verkkokurssiisi liittyen ja sitten valitsemalla kaikista vaihtoehdoista sen juuri omaan käyttöösi parhaan ratkaisun. Verkkokurssialustan valitseminen on kuitenkin vain alku – sitten vasta alkaa se kova työ, toivottavasti olet valmiina tuleen kohti kovia koitoksia!

Mitä mieltä olet aiheesta, laita kommenttia alle! Henkilökohtaisesti tulen myöhemmin julkaisemaan omia verkkokursseja, joten tämä asia on lähellä sydäntäni!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös