Kaaosteoria

7 vinkkiä podcastin tekoon

Todellinen vinkki podcastin tekoon saattaa säästää sinut huomattavalta turhalta rahanmenolta ja nopeuttaa yleisösi kasvattamista oikeilla valinnoilla. Tässä artikkelissa saatkin näitä vinkkejä kokonaiset 7 kappaletta – niiden avulla saat apua mm. toimivan aiheen valintaan ja sopivan mikrofonin nappaamiseen. 

1. Valitse itsesi näköinen aihe

Laadukkaan podcastin teko alkaa  yleensä mallikkaan aiheen valinnalla – suosittelen syvästi tekemään  äänipalveluasi sellaisesta aihepiiristä, josta sinulla on jonkinlaista todellista asiantuntemusta tai mistä olet valtavan innostunut. Tällä tavalla ohjelman tuottaminen ei tunnu niin mahdottomalta edes kohdatessasi erilaisia vastoinkäymisiä matkan varrella. Lisäksi taitojesi kehittyessä jatkuvasti ja innostuksen liekkien palaessa voit vähitellen nostaa podcastiesi tasoa yhä kovemmalle ja kovemmalle tasolle kuuntelijoidesi eduksi.

Hyvä aihe on yleensä rajattu. Erittäin pätevä vinkki podcastin tekoon on rajata aihettaan – tällä tavalla pystyt suuntaamaan viestisi paljon paremmin juuri haluamallesi kuulijakunnalle. Esimerkiksi itse en ehkä tekisi sijoittamiseen keskittyvää podcastia – hukkuisin todennäköisesti auttamatta miljoonan muun sijoituspodcastin sekaan. Parempi peliliike olisikin tehdä esimerkiksi krypto- tai metsäsijoittamiseen keskittyvä podcast; saisin huomattavasti juuri näistä aihe-alueista kiinnostuneita mukaan laadukkaasti suunnitelluilla ja tuotetuilla sisällöillä.

2. Investoi mikrofoniin

Podcastin teko vaatii myös äänenlaatuun panostamista ja yksittäinen merkittävin palanen tässä kuviossa on mikrofoni. Riittävän laadukkaan äänen mahdollistamaan mikrofoniin pääsee onneksi kiinni kohtuullisen pienillä summilla, joten tähän asiaan podcastisi tekeminen tuskin kaatuu!

USB- vai XLR-mikrofoni? Mikrofoneja on tarjolla erilaisilla liitäntätyypeillä; USB- ja XLR-liittymillä varustetut mikrofonit ovat ne kaksi yleisintä vaihtoehtoa. Äänenlaadun suhteen XLR-liitännän mikrofonit ovat yleisesti kuunneltuna hieman parempia USB-verrokkeihinsa vertailtaessa. Toisaalta USB-mikrofonien etu on se, että et tarvitse niiden kanssa välttämättä tarvitse mitään lisälaitteita, toisin kuin XLR-mikrofonien kohdalla. Hyvin toimivan äänikortin voit saada edullisimmillaan noin satasella ( Presonus Audiobox USB 96) ja todella laadukkaan äänikortin ostohinta on 200 euron tietämissä (Focusrite Scarlett 4i4 3rd Gen).

Blue Yeti ja RØDE Procaster. Hyviä valintoja mikrofoniksi podcastin tekoon ovat mielestäni ainakin Blue Jeti ja RØDE Procaster. Blue Yeti on USB-liitännällä toimiva hyvin yksinkertainen ja tyylikäs laite – voit liittää sen suoraan USB-kaapelilla tietokoneeseen ja aloittaa nauhoittamisen saman tien! Hinnaltaan Blue Yeti on erittäin kuluttajaystävällinen – tässä kohtaa saat edullisimmillaan jo alle satasella haltuusi. Toinen ehkä hieman laadukkaampi vaihtoehto mikrofoniksesi on RØDE Procaster, mikä toimii XLR-liitännällä ja siinä on mm. sisäinen häiriöiden suodatin esimerkiksi kolinoiden tai pamausten varalta. Hintaa tälle ammattilaistason mikrofonille kertyy noin hieman alle 200 euroa ja tähän toki vaaditaan lisäksi äänikortti vielä mukaan.

3. Valitse äänitysohjelma

Podcastin äänittämistä varten on olemassa lukuisia käyttökelpoisia ohjelmistoja – tarjolla on sekä maksuttomia vaihtoehtoja (esim. Audacity ja GarageBand) ja maksullisia sovelluksia (esim. Adobe Audition, Hindenburg PRO ja Riverside. Juuri sinun tarpeiseesi sopivan äänitysohjelman valinnalla podcastin teko sujuu paljon ketterämmin!

Haluatko säästää varojasi? Toimiva vinkki podcastin tekoon on hyödyntää maksuttomia äänitysohjelmia, mitkä tarjoavat jo todella kohtuullista laatua useimpien podcastien tarpeisiin. Esimerkiksi Audacity on avoimeen koodiin perustuvana hyvä vaihtoehto aloittelijoille ja se on saatavana sekä Windowsin että Macin laitteille. Erityisen positiivista Audacityssa ovat monipuoliset editointimahdollisuudet ja heikkouksina voisi pitää vanhentunutta ulkoasua ja korkeaa oppimiskynnystä. 

Toinen mallikas maksuton vaihtoehto on Applen GarageBand, mitä voit hyödyntää kaikilla Macin laitteillasi. Applen tuotteille ominaiseen tapaan GarageBand omaa elegantin käyttöliittymän ja sillä on helppo omaksua äänityksen toiminnot käytännössä. Heikkouksina GarageBandissa ovat rajatut editointimahdollisuudet, ruudunjakamisen puuttuminen usean osallistujan kesken ja sovelluksen painottuminen enemmän musiikkiin kuin podcasteihin.

Haluatko panostaa laatuun? Jos podcastin teko kiinnostaa vielä astetta ammattimaisemmin, äänitysoohjelmasi valinta suuntautuu kohti maksullisia vaihtoehtoja. Ensimmäinen kätevä mahdollisuus on Adobe Audition, mikä tarjoaa todella ammattilaisluokan editointimahdollisuudet podcastillesi; voit esimerkiksi näppärästi säätää äänentasoja poistaen turhia piippauksia ja suhinaa ja erilaisilla tallennusmalleilla säästät aikaa editoinnissa. Normaalihinta tälle ohjelmalle on noin 25 euroa kuussa, mutta opiskelijana saat tämän käyttöösi 60 %:n alennuksella ja vuosittain on käynnissä alekampanjoita esimerkiksi Black Fridayn aikoihin.

Toinen passeli podcastin äänitysohjelma on Hindenburg PRO, minkä suurimpia vahvuuksia ovat erityisesti äänentason automaattiset toiminnot, helppokäyttöinen käyttöliittymä, kätevä usean mikrofonin samanaikainen äänitys ja äänitettyjen klippien intuitiivinen yhdistely. Voit käyttää tätä erittäin laadukasta sovellusta jo noin 11 euron kuukausihinnalla, 9 euron hinnalla maksaessasi koko vuoden tilauksen kerralla tai ostamalla ikuisen oikeuden 349 eurolla.

 

7 vinkkiä podcastin tekoon
Toimiva vinkki podcastin tekoon voi liittyä esimerkiksi aiheeseen, mikrofoniin, sisältöön tai markkinointiin

4. Panosta sisältöön

Erittäin yksinkertaisen toimiva vinkki podcastin tekoon on tuottaa timanttista sisältöä; tällä tarkoitan yleisösi ajan arvostamista omilla ehdoillasi tehdyn syvällisen ja pohditun sisällön kautta. Yleensä kaikista toimivimmat podcast-jaksot keskittyvät vain yhteen rajattuun aiheeseen ja niissä pidetään kuuntelijat tiiviissä otteessa osittain etukäteen suunniteltujen, mutta osaltaan myös improvisoitujen keskustelujen avulla.

5. Luo suora yhteys yleisöösi

Todellista suosiota voit saavuttaa podcastillasi vain ja ainoastaan jos pystyt luomaan suoran välittömän yhteyden kuuntelijoidesi kanssa. Tämä vaatii käytännössä todellista heittäytymistä rehelliseen, persoonalliseen ja välittömään viestintään podcastissasi – juuri omalla tyylilläsi tehty podcast houkuttelee yleisöä mukaasi, erilaisuus on mahtava voimavara podcastien runsaassa valikoimassa! 

Miten olla välitön? Suoran rehellisessä viestinnässä on esimerkiksi virheillä suuri rooli – niistä kannattaa ehdottomasti kertoa yleisöllesi, sillä tavalla autat kuuntelijoitasi vastaavien sattumusten varalta ja toisaalta annat itsestäsi helposti lähestyttävämmän kuvan. Voit myös kertoa jotain pieniä, mutta tärkeitä yksityiskohtia omasta elämästäsi – tämä antaa kuulijoillesi tunteen siitä että puhut heille kuin parhaille ystävillesi.

6. Suunnittele

Parhaimpia podcasteja ei yleensä koskaan tehdä ilman laadukasta suunnittelua – hyödylliseen suunnitteluun kuuluvat esimerkiksi podcastien aiheet, vierailijat ja julkaisujen ajankohdat. Näiden asioiden perinpohjaisella suunnittelulla säästät huomattavasti hermojasi, aikaa ja rahaa myöhemmin podcastiesi tekemisen melskeissä.

Aiheet. Yksittäisten podcastien aiheiden olisi erittäin tärkeää liittyä podcastisi suurempaan aiheeseen – tällä tavalla saat sitoutettua paremmin kuulijasi pysymään mukana pidemmän päälle. Aiheiden valinnassa kannattaa silti olla vaihtelua, jotta jokaisella kuuntelukerralla yleisösi saisi jotain syventävää tai uutta kiinnostuksen herättämiseksi kerta kerran jälkeen uudelleen. Oiva keino valita aiheet etukäteen on tehdä jokaisesta podcast-kaudesta hieman toisistaan erilaisilla teemoilla;  esimerkiksi taiteeseen keskittyvällä podcastilla voisi olla tänä vuonna teemana renesanssi, ensi vuonna barokki ja sitten vaikka impressionismi!

Vierailijat. Useimmilla podcasteilla on vaihtelevia vierailijoita lähetyksissään – etuina sinulle erilaisten vierailijoiden käytössä ovat mm. erikoistunut asiantuntemus ja lisääntyvä kiinnostus podcastiasi kohtaan. Suosittelen etsimään laajasti oman podcastisi aihepiiriin liittyviä mahdollisia vierailijoita ja kysymään heitä esimerkiksi perusteellisen yksityiskohtaisen sähköpostin avulla mukaan podcastiisi. Jos haluat syventyä vierailijoiden etsimiseen paremmin, tämä Bcastin erinomainen englanninkielinen artikkeli auttaa sinua pääsemään alkuun tavoitteissasi.

Julkaisuajat. Myös podcastisi julkaisuaikoja on olennaista suunnitella; erilaisina viikonpäivinä ja kellonaikoina voit saavuttaa hyvinkin erilaisia kuuntelijamääriä podcastillasi. Suosittelen sinulle jonkinlaista jatkuvuutta podcastiesi julkaisutahdissa; esimerkiksi kerran viikossa aina samoina päivinä voi olla hyvä strategia totuttaa yleisösi saamaan hyvää sisältöä. Paras viikonpäivä ja kellonaika julkaisulle voi riippua paljon podcastisi tyylistä – esimerkiksi syvälliset asiantuntemukseen liittyvät podcastit saattavat menestyä parhaiten alkuviikosta, kun taas rennomman viihteelliset voivat toimia viikonlopun aikoihin. Hyvä kirjoitus tästä aiheesta löytyy Lower Streetiltä, kannattaa tutustua!

7. Markkinoi mahtavasti

Viimeinen vinkki podcastin tekoon liittyy markkinointiin – mitä useammalla tavalla pystyt levittämään tietoisuutta podcastistasi, sitä nopeammin voit mahdollisesti kasvattaa kuuntelijoiden määrää. Toimivimpia keinoja podcastisi markkinointiin ovat some, yhteisöt ja hakukoneoptimointi.

Some. Missä muualla voit tavoittaa potentiaalista yleisöäsi niin kattavasti kuin erilaisissa somekanavissa? Niinpä, suuntaa siis sinäkin markkinoinnin panostuksiasi someen ja lähetä postauksiasi podcasteistasi esimerkiksi omissa somekanavissasi ja podcastin omille kanavilla. Yksinkertaiset, kuvalliset ja hauskat somepostaukset tuottavat keskimäärin parhainta satoa markkinoinnissa. Ai niin, tarpeeksi säännölliset postaukset ovat myös ehdottoman tärkeitä podcastisi suosion kasvattamisessa!

Yhteisöt. Saatat olla mukana erilaisissa podcastisi aiheeseen liittyvissä yhteisöissä, jolloin tälläisissä yhteisöissä voit silloin tällöin julkaista ilmoituksia uusimmista podcasteistasi. Suosittelen kuitenkin aluksi olemaan yhteisölle avuksi kaikilla tavoin, jotta kenellekään ei jäisi kuva, että olet yhteisössä mukana vain mukana mainostamassa palveluitasi. Hyvä postaus yhteisön foorumilla podcastiisi liittyen sisältääkin jo mielellään jotain arvokasta sisältöä yhteisön jäsenille – tällä tavalla et leimaudu suotta pelkäksi oman edun tavoittelijaksi!

Hakukoneoptimointi. Pystyt lisäämään näkyvyyttäsi huomattavasti myös taidokkaalla hakukoneoptimoinnilla. Keskity erityisesti laittamaan jaksojesi nimiin yleisösi etsimiä hakusanoja ja tekemään myös perinpohjaisen kuvauksen hyvillä avainsanoilla. Jos haluat optimoida podcastisi hakukoneita ajatellen laadukkaasti, tämä SearchEngineJournalin artikkeli antaa sinulle hyvät perustiedot aiheesta.

Vinkit podcastin tekoon koossa

Podcastin teko onnistuu muutamilla selkeillä valinnoilla; erityisesti podcastin aihe, tekniikka, sisältö, kommunikaatio ja markkinointi kannattaa puntaroida tarkkaan. Näiden asioiden opettelu ja hallinta eivät kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä, vaan voit onnistua tekemään ne ajan, virheiden ja kokemusten myötä. 

Toivottavasti sait tästä kirjoituksesta apua oman podcastisi tekoon, jos sinulle jäi jotain kysyttävää, niin opastan sinua mielelläni parhaan taitoni mukaan. Voit laittaa minulle viestiä osoitteeseen janne.soikkeli@kaaosteoria.fi ja kaikkea hyvää juuri sinulle! 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top