Kaaosteoria

Peliyhtiöt vertailussa - viihteen kasvua luvassa?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Peliyhtiö on oiva tapa päästä mukaan todelliseen kasvujunaan; viimeisten vuosikymmenten kuluessa pelaaminen on lisääntynyt valtavasti kaikissa ikäryhmissä ja viimeistään korona-ajan myötä erilaisten videopelien pelaamisesta on tullut oleellinen osa monen ihmisen arkea.

Tässä postauksessani esittelen sinulle mielenkiintoisia pelifirmoja Suomesta ja maailmalta ja niistä löytyy selkeitä eroavaisuuksia vahvuuksien ja painotusten suhteen. Tietyt peliyhtiöt esimerkiksi erikoistuvat syvällisen koukuttaviin strategiapeleihin ja toiset puolestaan panostavat enemmän kevyempiin mobiilipeleihin ja esportsiin. 

Remedy

Remedy on todella pitkän linjan suomalainen peliyhtiö; se on perustettu jo vuonna 1995 ja sen tuotoksia ovat esimerkiksi legendaarinen räiskintäpeli Max Payne, tunnelmallinen Alan Wake, Quantum Break ja viimeisimpänä vuonna 2019 julkaistu reilut kaksi miljoonaa myynyt Control.

Nykyään Remedyn pelejä julkaistaan enimmäkseen PC:lle ja pelikonsoleille ja pelien julkaisujen välissä on aikaisemmin vierähtänyt vuosia, jolloin yrityksen toiminnassa on ollut huomattavaa painetta menestyä yksittäisten pelien kohdalla.

Tämä peliyhtiö on juuri nyt jännittävässä kasvuvaiheessa ja yrityksen tavoitteisiin kuuluvat vuoteen 2025 mennessä kuuluvat mm. seuraavat asiat; useiden menestyksekkäiden pelien tekeminen, vähintään kolmen menestyvän pelibrändin omistaminen ja hyvän ja kasvavan tuloksen tekeminen.

Eeppinen sopimus. Remedy teki kahden pelin julkaisusopimuksen Epic Gamesin (tunnettu Fortnitesta) kanssa – Remedy saa siinä täyden omistusoikeuden peleihin ja lisäksi myös täydellisen taiteellisen vapauden pelin teossa. Epic Games kustantaa pelien tuotannon kokonaan ja voitot jaetaan puoliksi; Remedyn kannalta tämä on erinomainen diili, tappiot rajattu minimiin, mutta laajan jakelun ansiosta tuotot voivat olla mestarillisia!

Tuloskunto. Viime aikoina Remedyn liikevaihto ja -tulos ovat kasvaneet ripeästi; vuonna 2019 liikevaihto oli vielä 31,6 miljoonaa euroa ja vuonna 2020 se oli jo kivunnut 41,1 miljoonaan euroon. Tulos puolestaan loikkasi vielä reippaammin; vuonna 2019 se oli 6,5 miljoonaa ja vuonna 2020 se kohosi 13,2 miljoonaan euroon! Osinkon määrä on noussut viime vuosina, mutta selkeästi kohonneen kurssin vuoksi nykyisellä 0,15 euron osingolla saat vain noin 0,4 %:n osinkotuoton.

Remedy on peliyhtiö parhaasta päästä – laatupelejä, hyviä yhteistyökumppaneita ja loistava tiimi ja strategia tuleviksi vuosiksi. Tätä herkkua et saa halvalla, mutta tulevien vuosien kasvumahdollisuuksien ansiosta Remedy on erittäin hyvä ehdokas pitkäaikaiseen osakesalkkuun.

Take-Two Interactive

Take-Two Interactive on yhdysvaltalainen peliyhtiö, minkä kivenkovaan pelivalikoimaan kuuluvat mm. sellaiset helmet kuin Grand Theft Auto, Civilization, Red Dead Redemption, Borderlands ja Bioshock. Jotakin oleellista yrityksestä viestii jo GTA 5:n suosio – yli 130 miljoonaa myytyä peliä ja päälle vielä kaikki pelin sisäiset ostot!

Vahvuutena monipuolisuus. Tämän pelifirman eräs suurimmista vahvuuksista on sen pelikatalogin monipuolisuus. Erilaiset toimintapelit (GTA, Red Dead Redemption ja Borderlands) tuovat suurimmat tuotot tupaan, mutta vuosittaiset urheilupelit (esim. NBA 2K ja WWE 2K), Social Pointin mobiilipelit ja Civilizationin kaltaiset strategiapelit antavat myös oman osansa sijoittajille.

Digitaalista jakelua. Merkittävä osa Take-Two Interactiven pelimyynnistä tapahtuu jo digitaalisesti, jolloin myyntiä voidaan kasvattaa pienemmillä kuluilla skaalautuvasti. Nykyään 55 % konsoleille ja 99 % PC:ille ostetuista peleistä ladataan jo suoraan digitaalisina versioina laitteille. Lisäksi free-to-play mallilla yrityksen peleistä WWE Supercard ja NBA 2K Online ovat jo saaneet kumpikin kymmeniä miljoonia pelaajia.

Tulosta tulossa! Tämä peliyhtiö on kuluneiden vuosien aikana selkeästi kasvattanut sekä liikevaihtoaan että -tulostaan. Vuonna 2016 tämä firma keräsi liikevaihtoa 1,4 miljardia dollaria, mutta vuonna 2020 se oli kohonnut jo 3,1 miljardiin dollariin. Yritys teki vielä vuonna 2016 tappiota 8,3 miljoonaa dollaria, mutta vuonna 2020 rahaa rapisi jo kassaan 404,5 miljoonaa dollaria. Edellisestä vuodesta tulos nousi 70,6 miljoonaa dollaria – koronavuosi taatusti satoi omistajien laariin!

Kokonaisuudessaan Take-Two Interactive on ehdottomasti pohtimisen arvoinen peliyhtiö; siinä yhdistyvät monipuolisen laadukas pelivalikoima, kirkas kasvunäkymä, mallikkaat yhteistyökumppanit (mm. Tencent, ESPN ja AT&T) ja aidosti kannattava kasvu. Pitkään salkkuun monelle sijoittajalle sopiva pelifirma!

Peliyhtiöitä vertailussa
Peliyhtiö voi antaa mojovia tuottoja pitkällä välillä - ota opit haltuun!

Paradox Interactive

Paradox Interactive on ruotsalainen vuonna 1999 perustettu peliyhtiö, mikä tunnetaan parhaiten massiivisen syvällisistä strategiapeleistään Europa Universalis, Hearts of Iron ja Crusader Kings. Oman tuotannon lisäksi Paradox Interactive julkaisee muiden peliyhtiöiden tuotteita, joista esimerkkeinä voisi mainita suomalaisen Colossal Orderin simulaatiopelit Cities in Motion ja Cities: Skylines.

Voittoisa niche. Se mitä tämä pelifirma todella osaa loistavasti, on tehdä laadukkaita syvällisen haastavia strategiapelejä. Europa Universaliksen, Hearts of Ironin tai Crusader Kingsin tyylisiä massiivisia tylsän arjen pelastajia ei käytännössä ole juuri tarjolla maailmalla valtavasti. Yksi merkittävä syy tämän yritykseen menestymiseen on siis hyvin valittu kapeahko genre, jossa se tekee asiansa yksityiskohtiin taidolla paneutuen.

Saisinko lisäosia? Yksi Paradox Interactiven tunnusmerkkejä on ollut aikaisemmin se, että pelit on tuotu markkinoille raskaasti keskineräisinä ja niitä on sitten päivitetty parempaan kuosiin ajan kuluessa. Ilmaisten päivitysten lisäksi tämä peliyhtiö julkaisee runsaasti pelien lisäosia, joista se nettoaakin huomattavat summat pelaajilta. Yhdellä pelillä voi olla jopa kymmeniä lisäosia, joten todellinen tosifani saa kaivaa todella syvältä kukkaronsa pohjilta saadakseen kaiken mahdollisen materiaalin itselleen. Paradox Interactive onkin huomioinut pelaajien valituksen kalliista rahastuksesta ja on avaamassa kuukausihintaista tilausta, millä pelaaja saa kaikki lisäosat pienellä hinnalla käyttöönsä.

Vahva tuloskunto. Useimpien muiden pelifirmojen tavoin Paradox Interactive löi kovat luvut pöytään viime vuodelta; liikevaihto koheni 1,8 miljardiin kruunuun edellisvuoden 1,3 miljardista ja tulos pomppasi 490,6 miljoonaan kruunuun edellisvuoden 374,1 miljoonasta kruunusta verojen jälkeen. Osinkoa tämä kasvuhirmu ei maksa lainkaan, vaan kaikki paukut laitetaan investointeihin.

Paradox Interactive on kaikkiaan peliyhtiö, millä on selkeästi valikoitu oma paikkansa muiden kilpailijoiden joukossa. Tekemisen ytimessä on tulevaisuudessakin omat laadukkaat strategiapelit lukuisten lisäosien siivittämänä. Lisää tulitukea osake saa muiden pelifirmojen tuotosten julkaisuista ja kasvavien pelaajamäärien ansiosta Paradox Interactiven näkymät ovat hyvällä mallilla pitkällä välillä.

Activision Blizzard

Activision Blizzard on eräs tämän hetken suurimmista peliyhtiöistä globaalisti ja sen tunnetuimpiin peleihin kuuluvat Warcraft, Call of Duty, Overwatch, Crash Bandicoot ja Candy Crash Saga. Yritys syntyi vuonna 2008 Activisionin ja Vivendin Gamesin fuusiosta ja nykyisin  se löytyy S&P 500- ja NASDAQ- 100 indekseistä.

Vahvat brändit. Activision Blizzardilla on valikoimassaan useita äärimmäisen tunnettuja pelibrändejä – Call of Duty, Warcraft ja Candy Crash Saga ovat kaikki todella suosittuja pelisarjoja, joille tehdään säännöllisesti uusia jatko- ja lisäosia. Tulevaisuudessa nämä vahvat brändit tuovat ison osan yrityksen tuloksesta, jos laatuun panostetaan riittävästi.

Esports tärkeää. Esportsin suosion kasvu ei ole todellakaan jäänyt huomaamatta tältä pelifirmalta. Esimerkiksi Overwatch Leaguen pelejä on näytetty ABC:llä ja ESPN:lla ja tänä vuonna pelejä voi katsoa YouTuben kautta livenä. Myös Call of Duty League on merkittävä panostus firmalta; siinä 12 joukkuetta globaalisti taistelee kunniasta ja rahasta. Suurimmat tuotot esportsista tulevat mainostamisesta ja omien pelien ja oheistuotteiden myynnistä katsojille.

Mobiili on kuningas! Activision Blizzard osti vuonna 2016 mobiilipelifirma Kingin, jonka valikoimaan kuuluvat mm. Candy Crash Saga ja Bubble Witch Saga. Näiden sinänsä ilmaisten pelien kautta on saatu valtavasti pelaajia mukaan, joista tietty osa tekee pelin sisäisiä ostoksia. Lisäksi Call of Duty: Mobile-peli on kerännyt free-to-play-mallillaan jo useita satoja miljoonia latauksia, joten myös sieltä virtaa vuolaasti varoja yritykselle.

Tulos kunnossa. Tämän peliyhtiön tulosjuna puksuttaa vääjäämättömästi uusille territorioille; liikevaihto nousi vuoden 2019 6,5 miljardista dollarista vuoden 2020 8,1 miljardiin dollariin ja tulos puolestaan koheni verojen jälkeen vastaavassa ajassa 1,5 miljardista 2,2 miljardiin dollariin. Osinko on viimeisten vuosien kuluessa noussut vuoden 2018 0,34 $:sta vuoden 2021 0,47 $:iin, mutta osinkohaukkojen kannattaa jättää tämä saalis rauhaan – osinkoprosentti on vain noin 0,5 %, paukut laitettu kasvuun!

Activision Blizzard on passeli vaihtoehto sellaiselle sijoittajalle, joka arvostaa hyviä brändejä, ajan hermolla pysymistä ja ilmaispelien tuottologiikkaa. Kasvuyhtiönä tämäkään ei ole erityisen halpa, mutta ehkä jossain kohtaan liikkuvan junan kyytiin on vain hypättävä!

Peliyhtiöt tiivistettynä

Kokonaisuudessaan peliyhtiöillä on siis edessään kasvua ja mahdollisuuksia monilla sektoreilla – vapaa-ajan lisääntyminen, pelien sosiaalinen ulottuvuus ja tarve kokea elämyksiä ovat kaikki oleellisia kasvuajureita pitkällä välillä pelaamisen yleistymiseen entisestään.

Kaikilla esittelemilläni pelifirmoilla on lukuisia syöttejä tarjolla, joten ne eivät ole todellakaan yhden kortin varassa kamppailussa muiden peliyhtiöiden, erilaisen viihteen ja muiden harrastusten kanssa. Laadukkaat pelit, sujuva jakelu ja taitava sosiaalisen kokemuksen luominen pelien ympärille ovat avainasioita yritysten menestykselle. 

Toivottavasti sait tästä postauksestani hyviä vinkkejä peliyhtiöihin sijoittamiseen. Itse pelailen eniten GTA:ta, Europa Universalista ja Civilizationia – mukavasti pääsee irtaantumaan arjesta ja haastamaan muita parhaansa mukaan. Näihin peleihin laitetuille rahoille on saanut totisesti hyvää vastinetta lukuisten pelisessioiden merkeissä, mutta ajattelen ostaa lähiaikoina jotain näistä peliyhtiöistä tuomaan edes osan pelaamiseni kuluista takaisin. Mitä mieltä olet aiheesta, kasvaako pelaaminen tulevaisuudessa ja mitkä peliyhtiöt on parhaita?

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös