Kaaosteoria

Miksi sähköauto-osakkeet ovat huonoja sijoituksia?

Useimmat sähköauto-osakkeet ovat tuottaneet heikohkosti viime vuosina, vaikka vihreän siirtymän ja ilmastonmuutoksen helposti kuvittelisi tuovan mammonaa roppakaupalla sähköautojen valmistajien laareihin. Tästä kirjoituksesta saat tietää platina-annoksen timanttista tietoa sähköauto-osakkeiden kehnoista tuloksista, suurimmista syistä tähän liikenteen elektronisen vallankumouksen äkilliseen hyytymiseen ja miksi ei todellakaan kannata panostaa sähköautojen valmistajiin juuri nyt!

Sähköauto-osakkeet tuottavat heikosti

Monet sähköauto-osakkeet ovat olleet kehnoja sijoituksia lähiaikoina; esimerkiksi merkittävien sähköautojen tuottajien Volkswagenin, Stellantiksen, Fordin ja Teslan osakkeiden kurssikehitys on ollut heikolla tasolla viime vuosina.

Volkswagen. Euroopan suurin autonvalmistaja on ollut viime vuosina erittäin edullinen arvostukseltaan, mutta osakekurssi on junnannut paikoillaan. Tällä hetkellä Volkswagenin osakekurssi on noin 119 euroa eli suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2010! Positiivista on kuitenkin nouseva osinko; nyt viimeisin keväällä maksettava osinko on 8.70 € ja se tarkoittaa nykyisellä kurssilla noin 7,4 %:n osinkotuottoa.

Stellantis. Myös Stellantis on merkittävä sähköautojen valmistaja – sen merkkeihin kuuluvat mm. Chrysler, Citroen, Fiat, Opel ja Peugeot. Volkswagenin tavoin myös Stellantiksen osakekurssin kehitys on ollut vaisua. Kuitenkin viimeisin osavuosiraportin positiiviset tuloslukemat ovat nostaneet kurssia yrityksen historian korkeimmalle tasolle; siltikin arvostus on erittäin matala P/E 4. Osinkotuotto yrityksellä on noin 6,3 % ja osingon kasvu on vuosittain ollut noin 13 %, mikä on erittäin hyvällä tasolla.

Ford. Yhdysvaltalainen Ford on tehnyt suuren harppauksen sähköautoihin investoinneillaan, mutta vielä se ei ole näkynyt millään tavalla osakkeen kurssissa. Käytännössä Fordin osake on jo yli 30 vuoden ajan liikkunut 10 – 20 euron välillä ja parhaillaan nykyisellä kurssin arvolla 12,74 $ sen arvostus on noin matalahkolla tasolla P/E 11,8:n lukemalla. Myös osinko on junnannut samalla tasolla pitkään, tosin tänä vuonna yhtiö maksaa ylimääräisen 0,18 $ osaketta kohti osakkeenomistajille. Osinkotuotto Fordilla on tässä kohtaa noin 4,82 %.

Tesla. Kaikista näistä yrityksistä ainoastaan Tesla valmistaa pelkästään sähköautoja ja sen osakekurssi on pitkällä välillä kohonnut eniten näistä autonvalmistajista. Kuitenkin viimeisen kahden vuoden aikana Teslankin osakekurssi on tullut huomattavasti alaspäin ja osakekurssi on parhaillaan noin 188 $. Osinkoa Tesla ei ole koskaan maksanut eikä kasvuyhtiönä sen strategiaan kuulukaan osinkojen jakaminen todennäköisesti seuraavien vuosienkaan aikana.

Valtavat investoinnit

Useimmat sähköauto-osakkeet ovat huonoja sijoituksia osittain niiden vaatimien valtavien investointien vuoksi – esimerkiksi sähköautojen kehittämiseen, akkuteknologiaan ja tarvittaviin raaka-aineisiin on panostettava huomattavasti menestyäkseen kilpailussa. Esimerkiksi Volkswagen ilmoitti Reutersin artikkelin mukaan vuonna 2023 investoivansa 5 vuoden aikana noin 180 miljardia euroa akkuihin, raaka-aineisiin, sähköistymiseen ja digitaalisaatioon.

Myös Tesla on jo pitkään valtavia investointeja mm. suuriin valmistuslaitoksiinsa gigafactoreihin ja viimeisin investointi-ilmoitus valmistuslaitoksiin koski Reutersin mukaan Meksikoon suunniteltua gigafactorya. Sen kustannukset olisivat vähintään 5 miljardia dollaria ja se olisi Elon Muskin mukaan maailman suurin sähköisten kulkuneuvojen valmistuslaitos. Lisäksi Teslan odottaa kuluttavansa yli 10 miljardia dollaria seuraavan sukupolven kulkuneuvoihin, tekoälyyn ja muihin projekteihin vuonna 2024 MarketWatchin artikkelin mukaan.

Myös Ford oli aikaisemmin suunnitellut tekevänsä massiivisen 12 miljardin dollarin investoinnin sähköauton tuotantolaitokseen, mutta se joutui Vergen artikkelin mukaan laittamaan tauolle tämän suunnitelman toteutuksen. Syynä tähän viivästykseen kerrottiin kuluttajien haluttomuutta maksaa nykyisten sähköautojen kalliina pitämiään hintoja.

 

Raastava kilpailu

Vaikka sähköautojen kysyntä tulee lisääntymään huomattavasti seuraavan 10 vuoden aikana vihreän siirtymän vaikutuksesta, autonvalmistajien kova kilpailu tulee hankaloittamaan kannattavuuden saamiseksi korkealle tasolle. Erityisesti raastava kilpailu näkyy sähköautojen hinnanalennuksina ja kiinalaisten sähköautoyritysten rynnäkkönä länsimaiden markkinoille.

Hinnanalennukset. Kuluttajien ostovoima on heikentynyt viime vuosina globaalisti erityisesti kohonneen inflaation ja korkeamman korkotason vaikutuksesta. Tällä on suora yhteys sähköautojen myyntiin; useat ihmiset eivät enää yksinkertaisesti maksamaan niin korkeita hintoja kuin mitä uusista sähköautoista on pyydetty. Monet sähköautojen valmistajat ovatkin joutuneet sopeutumaan väliaikaiseen kysynnän laskuun tiputtamalla mallistonsa hintoja huomattavasti.

Esimerkiksi Tesla on alentunut Model Y-mallinsa hintaa viime aikoina mm. Kiinassa ja Euroopassa tämän CNBC:n artikkelin mukaan. Hinnanalennukset ovat olleet esimerkiksi suurimmallaan  Saksassa noin 8 % ja samantasoisia hinnanalennuksia on tehty Ranskassa, Hollannissa ja Norjassa. Tämä hinnanalennus koski myös Suomea; tosin tämän Kauppalehden artikkelin mukaan  täällä hinnanalennus oli vain 6 % ja Model Y:n saa nyt 3000  € edullisemmin.

Kiinalaisten rynnäkkö. Viime vuosina kiinalaiset sähkönvalmistajat erityisesti Geelyn ja BYD:in voimin ovat nousseet voimallisiksi tekijöiksi sähköautomarkkinoilla. Investor’s Business Dailyn artikkelin mukaan BYD on mm. rakentamassa jo nyt uutta sähköautojen tuotantolaitosta Thaimaahan ja se on ilmoittanut rakentavansa myöhemmin lisää tuotantolaitoksia Brasiliaan, Unkariin ja Indonesiaan. Kuvaavaa on myös BYD:in nousu viimeisimmällä 2023Q4-kvartaalilla maailman eniten sähköautoja myyväksi yritykseksi ohi Teslan!

Syinä tähän kiinalaisten sähköautovalmistajien menestykseen ovat Harvard Business Reviewin mukaan erityisesti kokeilut läheisille teollisuudenaloilla eli sähkölinja-autojen ja moottoripyörien kautta, kannustamalla toimiviin ratkaisuihin esimerkiksi sähköautotuilla ja sähköautovalmistajien yhteistyöllä taksiyritysten kanssa kehittääkseen akkuteknikkaa ja tekemällä lisäksi yhteistyötä muiden sähköautovalmistajien ja teknologiayritysten kanssa.

Kiinalainen BYD on noussut maailman suurimmaksi sähköautojen myyjäksi
Kiinalainen BYD on noussut maailman suurimmaksi sähköautojen myyjäksi ohi Teslan (Kuva: Investors.com)

Kehnot sähköauto-osakkeet latausta vailla

Tietyt sähköauto-osakkeet voivat tuottaa pitkällä välillä erinomaisesti, mutta kovin moni alan toimija tulee olemaan suurissa vaikeuksissa seuraavien vuosien kuluessa. Erityisesti sähköautoteollisuuden vaatimat valtavat investoinnit ja alan raastavaksi käyvä kilpailu ovat hyviä syitä pohtia tarkkaan, kannattaako sijoittaa näihin riskisiin pelilappuihin?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top