Kaaosteoria

Dropshippingin kustannukset - miten paljon maksaa aloittaa dropshippaus?

”Sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”

Dropshippingin kustannukset alussa verkkokauppaa perustaessa eivät vaadi sinulta suuria pääomia, joten tämä erinomaisesti skaalautuva väylä yrittää sopii monelle aloittelijalle. Tässä kirjoituksesta saat tietää kaikki olennaiset kulut, mitä tarvitaan oman verkkokaupan perustamiseen drophippauksessa – tärkeimmät asiat ovat verkkokauppa-alusta, markkinointi, tavarantoimittajien löytäminen, sovellukset ja näytteet.

Verkkokauppa-alusta

Dropshippingin kustannukset lähtevät liikkeelle mallikkaasti toimivan verkkokaupan kivikovasta perustasta eli verkkokauppa-alustasta. Sellaisen valinnassa kannattaa hinnan lisäksi punnita myös palveluiden helppokäyttöisyyttä, skaalattavuutta, dropshippaukseen liittyviä integraatioita ja automatisoinnin ominaisuuksia. Hyviä vaihtoehtoja verkkokauppa-alustaksesi ovat esimerkiksi Shopify, WooCommerce ja MyCashflow ja matalimmillaan voit päästä verkkokauppa-alustan suhteen jo alle kympillä kuussa!

Shopify. Tämä verkkokauppa-alusta on noussut viime vuosina yhä suositummaksi vaihtoehdoksi perustaa verkkokauppa perustelluista syistä; verkkokaupan perustaminen ja käyttö on suhteellisen helppoa, hyödyllisiä integraatioita on valtavasti ja hinnoittelu on erittäin kohtuullista.  Jo edullisin 24 € kuussa kustantava Basic-paketti antaa sinulla mahdollisuuden laittaa rajattoman määrän tuotteita verkkokauppaan, nopeasti itse luomasi verkkokaupan ja alennuskoodit ja lahjakortit myyntiäsi kasvattamaan.

WooCommerce. Myös WordPressin ilmainen lisäosa WooCommerce on erittäin käyttökelpoinen verkkokauppa-alusta dropshippausta ajatellen. Tätä lisäosaa varten tarvitset toki ensin WordPress-sivuston, minkä hostaus ja domain maksaa esimerkiksi Domainhotellilla reilusti alle satasen vuodessa. WooCommercen vahvuuksia ovat monipuolinen muokattavuus verkkokaupan ulko-asussa ja toiminnoissa, massiivinen lisäosien valinnanvara ja laaja kirjo maksumahdollisuuksissa. Huonona puolena WooCommercen käyttö ei ole niin helppokäyttöistä kuin Shopifyn, joten tarvitset enemmän aikaa verkkokauppasi perustamiseen tässä vaihtoehdossa.

MyCashflow. Kotimainen verkkokauppa-alusta  MyCashflow on näistä kolmesta vaihtoehdosta selvästi hintavin – se kustantaa matalimmillaan 59 € kuussa kuukausilaskutuksella. Edullisin versio antaa sinulle mahdollisuuden laittaa verkkokauppaan 200 tuotetta, 500 Mt levytilaa ja 2 eri kieli/kauppaversiota. Suosituimmat maksu- ja toimituspalvelut ovat suoraan integroitu tähän palveluun eli käytössä ovat mm. Klarna, Paytrail ja PayPal maksujen puolella ja Posti, Matkahuolto ja DHL logistiikan kohdalla. Käytännössä siis erityisesti suomalaisille asiakkaille suunnattuun dropshippaukseen MyCashflow voi olla erittäin passeli ratkaisu!

Shopify on yksi parhaimmista dropshippaukseen soveltuvista verkkokauppa-alustoista (Kuva Shopifyn sivulta)

Markkinointi

Käytännössä dropshippingin kustannukset painottuvat eniten markkinointiin – ilman tehokasta viestin viemistä kohdeyleisöllesi ei asiakkaita helpolla löydy verkkokauppaasi. Alkuvaiheessa pärjäät hyvin kohtuullisella markkinointibudjetilla; noin 100 euroa riittää mallikkaasti mainontaan ja parhaita väyliä markkinointiin ovat erityisesti Facebook Ads, Google Ads ja Tiktok.

Facebook Ads. Erityisen mallikkaasti voit kohdentaa mainoksesi juuri haluamillesi kohderyhmille Facebook Adsilla; sen kautta voit rajata markkinointiasi esimerkiksi sijainnin, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Parhaillaan CPC (cost per click) on Facebookissa $1.05 eli jokaisesta klikkauksesta maksetaan keskimäärin noin 1,0 euron verran. Toisaalta jos haluat kasvattaa verkkokauppasi näkyvyyttä, noin 1000 ihmisen tavoittaminen maksaa parhaillaan reilut 13 euroa. Lisää Facebook Adsin mainonnasta voit opetella tästä kattavasta Hootsuiten artikkelista.

Google Ads. Myös maailman suurimman hakukonejätin Googlen oman mainontaohjelma Google Ads antaa erinomaisen väylän mainostaa kohdennetusti kohtuullisella hinnalla. Google Adsin avulla voit mainostaa esimerkiksi Googlen hakujen yhteydessä tai YouTubessa, joten valinnanvaraa juuri oman yleisösi tavoittamiseen löytyy runsaasti. Voit määrittää Google Adsissa oman enimmäisbudjettisi mainontaan, jolloin et tuhlaa suotta varojasi yli budjettisi. Maksat Google Adsista vain tuloksista eli siitä että asiakkaat klikkaavat mainostasi tullakseen verkkokauppaasi. Hinnoittelultaan Google Ads on hintavampi kuin Facebook Ads ja perustellusta syystä; esimerkiksi Googlen hakukoneessa ihmiset hakevat tietoja asioista usein  nimenomaan ostamista ajatellen. Parhaillaan hinta verkkokaupan mainonnassa on klikkiä kohti reilun euron Googlen haussa ja YouTubessa selkeästi edullisempi 0,40 €. Lisää Google Adsin kuluista voit lukea tästä WebFX:n artikkelista!

TikTok. Uudempana palveluna Tiktokin mainonta ei ole vielä Suomessa niin käytetty vaihtoehto kuin kaksi edellistä, mutta erityisesti verkkokauppasi asiakasprofiilin painottuessa nuoriin TikTokkia ei kannata jättää väliin. Vetovoimaisten mainosten suunnitteluun ja toteutukseen kannattaa perehtyä huolella, jotta saat kaiken mahdollisen irti mainontabudjetistasi. Kohdennusmahdollisuudet ovat myös TikTokissa erittäin laajat; voit suunnata viestisi esimerkiksi sijainnin, iän, ostokäyttäytymisen, mielenkiinnon kohteiden tai automaattisen kohdennuksen avulla. Forta Median artikkelin mukaan Suomessa TikTokissa mainonta on erittäin edullista vähäisen kilpailun vuoksi – 1000 näyttökertaa maksaa vain 1 € verran!

Tavarantoimittajien löytäminen

Dropshippingin kustannukset pitävät sisällään myös tavarantoimittajien löytämisen ja hallinnoinnin. Laadukkaiden tavarantoimittajien ja tuotteiden etsiminen on mahdollista myös ilmaiseksi, mutta siihen voi kulua huomattavasti enemmän kallisarvoista aikaa ja työtä. Dropshippaukseen sopivia verkostoja  tavarantoimittajien löytämiseen ovat mm. AliExpress, Worldwide Brands ja Syncee.

AliExpress. Maksuttomana vaihtoehtona voit käyttää AliExpressiä, missä on tarjolla miljoonia erilaisia tuotteita valittavaksi. Löytäessäsi sopivan laadukkaita dropshippaukseen toimivia tuotteita (riittävästi kysyntää, kevyt paino, hyvät arviot ja korkea tuotto potentiaali), kannattaa sen jälkeen tutkia tavarantoimittajan laatu. Tärkeitä arvioitavia asioita oivan tavarantoimittajan valinnassa ovat korkeat myyjän ja tuotteiden arviot, toimitustavat ja palautusmahdollisuudet (parhaat vaihtoehdot tarjoavat mahdollisuuden palauttaa tuotteet tavarantoimittajalle). AliExpressin tuotteet valmistetaan pääosin Kiinassa, joten tämä vaihtoehto voi sopia verkkokauppaasi, jos painotat mieluummin edullisia hintoja kuin nopeaa toimitusta. Hyvä artikkeli tavarantoimittajien kanssa viestimiseen löytyy tästä Best Fulfillin kirjoituksesta, kannattaa ehdottomasti tutustua!

Worldwide Brands. Eräs tunnetuimmista ja pitkäaikaisimmista tavarantoimittajien hakemistoista on yhdysvaltalainen Worldwide Brands. Tämän palvelun suurimmat vahvuudet liittyvät tavarantoimittajien laatuun; mukaan on valittu vain todellisia tavarantoimittajia (ei siis välittäjiä mukana) ja monien hakemistoon kuuluvien tavarantoimittajien palveluita käyttävät myös Yhdysvaltojen suurimmat kauppaketjut BestBuysta JCPenney. Suurin osa Worldwide Brandsiin kuuluvista tavarantoimittajista on Yhdysvalloista, joten tämän hakemiston käyttö on erittäin hyödyllistä, jos aiot suunnata verkkokauppasi yhdysvaltalaiselle tai eurooppalaiselle yleisölle. Hakemiston hinta kertamaksuna on normaalisti 299 $, mutta välillä voit napata tuotteen jopa 100 dollarin alennuksella! Hakemistosta on saatavilla myös maksuton esittely, joten kannattaa kokeilla palvelua ennen ostoa.

Syncee. Jos haluat käyttää eurooppalaisten tavarantoimittajien tuotteita saadaksesi lyhyemmät toimitusajat asiakkaillesi, Syncee* on silloin yksi vahvimmista vaihtoehdoista. Tässä palvelussa on nimittäin runsaasti eurooppalaisia tavarantoimittajia isoista nimistä BigBuysta ja VidaXL:stä lähtien lukuisiin pienempiin yrityksiin. Lisäksi tarjolla on runsaasti tavarantoimittajia Yhdysvalloista, Kanadasta ja Australiasta ja voit valita tuotteet yli 400:n kategorian perusteella! Kiinnostavat tuotteet voit lisätä nopeasti ja helposti omaan verkkokauppaasi ja myös hinnoittelua pystyt muokkaamaan monipuolisesti. Synceellä on ilmainen aloituspaketti Starter Plan, millä voit selata mielenkiintoisia tuotteita ja tavarantoimittajia. Verkkokauppaa varten hyvä vaihtoehto aloittelijalle on 29 $ kuussa maksava Basic-versio, millä voit mm. lisätä 25 tuotetta verkkokauppaan, ottaa suoraan yhteyttä tavarantoimittajiin ja käyttää automatisoitua tilausta.

Sovellukset

Dropshippingin kustannukset koostuvat osaltaan myös erilaisista myyntiä ja tehokkuutta lisäävistä sovelluksista. Erityisen välttämättömiä ovat maksutapasovellukset, myyntiä kohottavat lisäosat ja asiakaspalvelun tasoa kehittävät sovellukset. Kaikkiaan sovelluksiin kuluu  noin 40 – 50 euroa kuussa aloittaessasi dropshippausta.

Maksutavat. Jokainen verkkokauppa dropshipatessakin tarvitsee monipuolisia maksutapoja, jotta voisit palvella asiakkaitasi mahdollisimman laadukkaasti ja kasvattaaksesi myyntiä ja tulosta. Kotimainen Paytrail tarjoaa esimerkiksi kotimaiset pankkimaksut, lasku- ja osamaksupalvelut, korttimaksut ja mobiilimaksut käyttöösi matalimmillaan vain noin 15 euron hinnalla ja transaktiokulujen ollessa 0,50 € kpl + 3 %. Kansainvälinen laadukas maksutapojen tarjoaja on Stripe, mikä antaa mahdollisuuden hyödyntää mm. maksu- ja luottokortteja, SEPA-maksuja, mobiilimaksuja ja Klarnan palveluita. Heikkoutena tällä palvelulla ei ole käytössään suomalaisia verkkopankkimaksuja. Stripellä ei ole kuukausimaksua ja esimerkiksi Euroopan talousalueen korteista peritään 1,4 % + 0,25 € veloitus maksutapahtumaa kohti. 

Myyntiboosterit. Erilaiset myyntiä nostavat lisä- ja ristiinmyyntisovellukset, tuotteita suosittelevat lisäosat ja ostoskorin hylkäämisen sovellukset ovat ensiarvoisen hyödyllisiä lisäämään verkkokauppasi menekkiä. Esimerkiksi CareCartin Abandoned Cart Recovery mahdollistaa mm. kohdennettujen alennusten esittämisen, tehokkaan sähköpostilistan kasvattamisen ja asiakkaiden muistuttamisen kohtuulliseen 15 dollarin kuukausihintaan. Lisä- ja ristiinmyyntisovelluksissa puolestaan esimerkiksi Shopifylle toimii erinomaisesti ReConvert Upsell & Cross Sell-sovellus; sillä voit luoda mm. oston jälkeisiä lisämyyntitarjouksia, myyntiä kohottavan kiitossivun tai kerätä asiakkaiden syntymäpäiviä oston jälkeen markkinoidaksesi myöhemmin laadukkaasti. Alle 50 kuukausittaisella tilauksella verkkokaupassa tämä sovellus kustantaa vain noin 5 dollaria kuussa ja tuhanteen kuukausittaiseen tilaukseen asti maksat korkeintaan 50 dollaria kuussa ja 0,75 % lisämyynnin tuomasta liikevaihdosta.

Asiakaspalvelun kehittäjät. Merkittävä asia verkkokaupan toiminnan kannattavuudessa on kehittää välittävää ja suoraa yhteyttä asiakkaiden kanssa. Tähän tarkoitukseen on saatavilla avuksi useita käyttökelpoisia sovelluksia, joilla saat luotua tasokkaampaa palvelua verkkokauppaasi asiakkaidesi eduksi. Esimerkiksi LiveChat mahdollistaa WooCommercella välittömän keskustelukanavan asiakkaidesi kanssa, kohdennettuja viestejä ja runsaasti hyödyllisiä integraatioita kohtuulliseen noin 20 euron kuukausihintaan peruspaketissa. Toisaalta myös palautusten hallinta on erittäin tärkeää hallita sutjakkaasti; siinä sinua voi auttaa Spotifyllä esimerkiksi Return Prime, millä pystyt mm. muokkaamaan kaikesta palautuksiin liittyvistä asioista brändisi mukaisia, maksunpalautukset järjestyvät vaivatta ja mukana on monipuolinen kattaus logistisia partnereita palautusten järjestämiseksi. Voit aloittaa tässä palvelussa ilmaisella Start-paketilla, jolloin on mahdollista saada korkeintaan 5 asiakkaan pyyntöä kuussa käyttöön. Maksullinen Grow-paketti kustantaa noin 19 euroa kuussa ja sillä saat 60 pyyntöä kuussa ja mm. maksunpalautukset lahjakortteina.

Näytekappaleet

Dropshippingin kustannukset nousevat hieman myös tarvittavien näytekappaleiden vuoksi; dropshippauksessa on tärkeää aina välillä tarkistaa tavarantoimittajan tuotteiden laadukkuutta ja toimitusten nopeutta ja toimivuutta ja toisaalta tilaamalla näytekappaleita pystyt ottamaan itse haluamasi kaltaisia kuvia ja videoita verkkokauppaasi ja erilaisia mainoksia ajatellen. Hinnan suhteen jos sinulla alussa tulee verkkokauppaan esimerkiksi 20 erilaista tuotetta ja jokainen niistä maksaa esimerkiksi keskimäärin 30 euroa toimituksineen, tässä vaiheessa kuluja tulisi 600 euroa. Tämä investointi mielestäni kuitenkin kannattaa ehdottomasti; saat tietää oikeasti laadukkaat tuotteet, jolloin myyntiä voi tulla enemmän ja kalliiksi tulevia palautuksia vähemmän. 

Dropshippingin kustannukset

Dropshippingin aloituksen kokonaiskulut

Dropshippauksessa verkkokaupan aloittamisen kokonaiskulut ovat erittäin maltilliset esimerkiksi tavalliseen omaa varastotilaa tarvitsevaan verkkokauppaan verrattuna. Alussa suurimmat yksittäiset kulut tulevat näytekappaleista, mitkä pienehköllä tuotemäärällä voivat olla noin 600 euroa. Toinen suurempi kuluerä on markkinointi, mihin alussa jo 100 euroa kuussa riittää jo pitkälle. Muut pienemmät kustannukset vievät noin 100 euroa kuussa, joten kaikkiaan aloituksen kokonaiskulut ovat noin 800 euroa. Tästä kohdasta eteenpäin kuukausikulut ovat noin 200 euroa kuussa, mutta jos saat myyntiäsi kasvatettua, kannattaa erityisesti markkinointiin ja myyntiä lisääviin sovelluksiin panostaa lisää kasvattaaksesi tuottoja.

Tarvitset oman yrityksen. Perustaaksesi oman verkkokaupan dropshippauksessa tarvitset ehdottomasti myös oman yrityksen; tavarantoimittajat eivät toimi yleensä yksityisten ihmisten kanssa ja lisäksi verkkokaupan uskottavuuden kannalta oma firma toimii paremmin. Toiminimi on edullisin vaihtoehto perustaa, mutta myös osakeyhtiö on hyvä vaihtoehto kasvua hakevalle verkkokauppiaalle. Suurin yrityksen hallinnointiin kuuluva kulu alussa on erityisesti kirjanpito, mihin itse tehden kuluu joitakin kymmeniä euroja kuussa ja ulkoistaessa kirjanpitäjälle keskimäärin noin 50 – 100 euroa kuussa alkuvaiheessa.

Paneudu paremmin aiheeseen videollani!

Dropshippingin kustannukset aloituksessa

Kaiken kaikkiaan dropshippingin kustannukset siis koostuvat monesta pienestä palasesta, joista jokaisella on oma ansaittu ja tärkeä paikkansa. Käytännössä kuitenkin dropshippingin aloittamisen kulut ovat kohtuullisen pienet suhteessa mahdollisiin tuottoihin, joten tämän yrittämisen muoto on monelle meistä mielenkiintoinen mahdollisuus. 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top
Vieritä ylös