Kaaosteoria

Miten kasvattaa yritystä?

” Cumulative Business Investments and Profits” created by Khwanchai Phanthong’s Images on Canva.com

Miten kasvattaa yritystä - ota 7 tehokeinoa käyttöön!

Moni meistä yrittäjistä pohtii, miten kasvattaa yritystä? Saamalla liikevaihtoa ja tulosta suurempaan mittaluokkaan voimme mm. ansaitta enemmän ja vaikuttaa voimakkaammin ympäröivään yhteiskuntaamme. Tähän postaukseeen kasasin 7 toimivaa väylää, joilla voit kasvattaa liiketoimintaasi isompiin saappaisiin – saat vinkkejä mm. markkinointiin, myyntiin ja yhteistyöhön liittyen!

Panosta asiakaspalveluun

Loistava asiakaspalvelu on eräs parhaista väylistä, miten kasvattaa yritystä. Todella antoisa kokemus asiakaspalvelutilanteessa voi saada asiakkaan levittämään oivaa kokemustaan firmastasi ystävilleen ja verkostoilleen. Lisäksi tehokkaan asiakaspalvelun avulla pystyt vahvistamaan yhteyttäsi asiakkaisiin, jolloin he pysyvät pidempään tyytyväisinä asiakkaina ja he tuntevat pystyvänsä luottamaan yritykseesi tilanteessa kuin tilanteessa.

Käännä negatiiviset palautteet voitoksi. Asiakkaat lähettävät usein negatiivisia palautteita ja tässä kohtaa on tehdä todellinen vaikutus asiakkaisiin loistavalla asiakaspalvelulla. Panosta erityisesti kohteliaaseen, tarkkaan ja ystävälliseen kielenkäyttöön – sanoilla on iso merkitys näissä tilanteissa! Lisäksi voit tarjota esimerkiksi alennuksia tai ilmaisia tuotteita hyvityksenä kehnosta kokemuksesta; nämä pienet eleet saattavat vaikuttaa erittäin positiivisesti asiakkaan mielikuvaan yrityksestäsi!

Keskity sosiaaliseen mediaan

Kasvua ei voi saada ilman uusia asiakkaita ja mistähän ihmeestä niitä voisi löytää 2020-luvulla? Ilmeinen vastaus tähän kysymykseen on sosiaalinen media, joiden erilaiset somekanavat Facebookista Instagramiin ja TikTokista LinkedIniin tarjoavat mahdollisuuksia löytää sopivia asiakkaita yrityksellesi.

Säännöllistä autenttisuutta. Parhaisiin tuloksiin voit sosiaalisessa mediassa, jos pystyt julkaisemaan suhteellisen säännöllisesti uutta sisältöä yleisöllesi. Usein ripeään seuraajien määrään vaaditaan useampiakin päivittäisiä julkaisuja ja on tärkeää luoda yrityksesi brändiin sopivaa mielenkiintoista sisältöä. Autenttisuus voi auttaa somessa pitkälle eli suosittelen viestimään yrityksesi sanomaa mahdollisimman läpinäkyvällä ja luonnollisella tavalla!

Verkostoidu

Myös muiden yrittäjien ja tekijöiden kanssa on viisasta verkostoitua – tällä tavalla voit esimerkiksi kehittää omaa osaamistasi tai markkinoida laajemmalle yleisölle. Oivia mahdollisuuksia ovat mm. erilaiset verkostointitapahtumat ja yhteistyöt paikallisten yritysten kanssa.

Hyödynnä verkostointitapahtumia. Toimiva keino tutustua muihin yrittäjiin ovat esimerkiksi erilaiset verkostointitapahtumat; niitä järjestävät mm. Yrittäjien paikallisyhdistykset eri puolella Suomea. Näissä tapahtumissa voi olla esimerkiksi uusien jäsenten verkostoitumistapahtumia, afterworkkeja tai golf-kilpailuja.

Yhteistyöt paikallisten yrittåjien kanssa. Voit kasvattaa liiketoimintaasi ketterämmin tekemällä yhteystyötä erilaisten paikallisten toimijoiden kanssa. Ketteriä väyliä tehdä yhteistyötä ovat esimerkiksi yhteistyökampanjat tai ristiinmarkkinointi. jolloin kumpikin yritys markkinoi toisen yrityksen puolesta yleisölleen. Lisäksi erilaisten tapahtumien järjestäminen paikallisten yritysten kanssa voi hyödyttää kaikkien osapuolten kannalta!

Laajenna tarjontaasi

Tunnetusti yksi tehokkaimmista tavoista, miten kasvattaa yritystä, on tarjonnan laajentaminen. Tällä tavalla voit lisätä myyntiäsi ja samalla vähentää riskejäsi, kun yrityksesi ei olisi enää niin riippuvainen yksittäisten tuotteiden tai palveluiden kysynnnästä.

Luo uusia tuotteita ja palveluita. Ilman uusia innovaatioita jäät helposti muiden jalkoihin yrittämisessä; siksi on oleellista luoda uusia tuotteita ja palveluita jatkuvalla tahdilla. Kaikki ideat eivät todellakaan johda menestykseen, joten alkuun on yleensä on viisasta tehdä markkinatutkimusta, jolla voit testata uuden tuotteen tai palvelun mahdollista kysyntää yleisön keskuudessa. Suosittelen miettimään myös, millaisia vaihtoehtoja kilpailijoilla on tarjolla – uuden tuotteen tai palvelun tulisi olla kilpailukykyinen ominaisuuksiltaan muihin verrattuna.

Hyödynnä erilaisia kanavia. Tarjontaa voit myös laajentaa antamalla asiakkaille useampia erilaisia kanavia hankkia tuotteitasi tai palveluitasi. Jos sinulla on esimerkiksi kivijalkakauppa, on usein todella viisasta perustaa myös verkkokauppa lisäämään myyntiä ja brändisi tunnettavuutta. Lisäksi voit monipuolistaa tarjontaasi mahdollistamalla tuotteiden tai palveluiden hankkimisen kuukausittaisilla tilausmaksuilla tai osamaksuilla, jolloin mahdollistat joustavampia maksumahdollisuuksia asiakkaillesi.

Lähde kansainvälisille markkinoille

Suomi on pieni maa ja monen yrityksen on hyvä jo alusta lähtien lähteä rohkeasti kansainvälisille markkinoille. Erityisesti verkkokaupan ja digitalisoinnin kehittyminen ovat tehneet myynnistä ulkomaille paljon aikaisempaa edullisempaa, helpompaa ja tehokkaampaa. Kansainvälisiä markkinoita ajatella kannattaa erityisesti etsiä potentiaaliset parhaat markkinat, luoda strategia ja hankkia rahoitus kasvua ajatellen.

Etsi parhaat markkinat. Valikoidessasi parhaita uusia maita liiketoimintasi laajentamiseksi on tärkeää pohtia erityisesti markkinan kokoa, kilpailutilannetta ja lokalisoinnin tarvetta. Lisäksi on olennaista ottaa huomioon, millainen kulttuuri kyseisellä alueella on, jotta välttyisit kalliilta väärinymmärryksiltä esimerkiksi kieleen tai arvoihin liittyen.

Luo strategia. Tarvitset ehdottamasti myös selkeän ja tarkan strategian, mistä käy ilmi kansainvälistymisen tavoitteet pitkällä välillä. Suosittelen laittamaan jokaisen kansainvälistymisen vaiheen tämän strategiaan tarkasti, jotta voit seurata sen edistymistä myöhemmin ja toimia tehokkaammin.

Hanki rahoitusta. Kansainvälistyminen vaatii usein ulkopuolista rahoitusta ja siihen on onneksi useita vaihtoehtoja tarjolla Suomessa. Voit saada rahoitusta kansainvälistymiseen esimerkiksi Business Finlandin, ELY-keskusten, Finnveran tai Kasvuryhmän avulla.

 

Älä tee kaikkea itse

Ilmeinen keino, miten kasvattaa yritystä on jakaa vastuuta – saat enemmän irti liiketoiminnastasi luopuessasi osasta yrityksen pyörittämiseen kuuluvista asioista. Suosittelen sinua keskittymään itse niihin tehtäviin, missä voit luoda eniten arvoa yritykselläsi ja ulkoistaa muut asiat toisille osapuolille.  Voit jättää tiettyjä työtehtäviä esimerkiksi freelancereille, muille yrityksille tai omille työntekijöille.

Freelancerit. Nykyään on tarjolla globaalilla tasolla valtava määrä freelancereita, jotka voivat tehdä puolestasi käytännössä mitä tahansa markkinoinnista kirjanpitoon ja editoinnista verkkosivujen suunnitteluun. Voit löytää yrityksellesi sopivia freelancereita esimerkiksi Freelancerista, Fiverristä ja Upworkista.

Muut yritykset. Voit hankkia haluamasi palvelut myös muilta yrityksiltä; tämä vaihtoehto sopii erityisesti suurempien projektien kohdalla, missä on tarvetta erilaisille osaajille. Heikkoutena freelancereihin verrattuna yrityksiltä ostettaessa kulut ovat yleensä jonkin verran korkeampia yritysten kustannusrakenteesta johtuen.

Omat työntekijät. Myös omien työntekijöiden palkkaaminen voi olla jossain kohtaa paras ratkaisu yrityksellesi; tämä malli toimii parhaiten silloin, jos haluat yrityksellesi sitoutuneita ja yrityskulttuurisi soveltuvia pitkäaikaisia tekijöitä. Kääntöpuolena omien työntekijöiden kohdalla on lisääntynyt vastuu; olet työnantajana vastuullinen mm. palkanmaksusta, lakisääteisistä vakuutuksista, työturvallisuudesta ja työterveyshuollosta.

 

Panosta työntekijöihin

Parhaat yritykset panostavat työntekijöihinsä – nykyään on monella alalla kova kilpailu osaajista, joten kasvun hakemiseksi on työntekijöiden olosuhteiden oltava priimakunnossa! Voit investoida työntekijöihisi hyvinvointiin esimerkiksi tehokkaalla perehdyttämisellä, jatkuvalla koulutuksella ja tukemalla henkistä terveyttä.

Perehdytä tehokkaasti. Taitavalla perehdytyksellä pystyt luomaan myönteisen ensivaikutelman uusille työntekijöille yrityksestäsi. Lisäksi myös uuden työntekijän työviihtyvyys ja osaaminen vaadittavissa työtehtävissä kehittyvät hyvään suuntaan taidokkaasti toteutetulla perehdytyksellä. Tehokkaan perehdytyksen tunnusmerkkejä ovat yleensä perinpohjainen perehdytyksen suunnittelu. yrityksen arvojen ja visioiden näyttäminen käytännön esimerkkien avulla ja erilaisten oppimismenetelmien käyttö verkkokursseista lähioppimiseen.

Kouluta jatkuvasti. Ihminen on oppiva eläin ja menestyvä yritys satsaa työntekijöidensä kouluttamiseen pitkäaikaista hyötyä ajatellen. Kouluttamisessa on olennaista säännöllisin väliajoin selvittää kunkin työntekijän osaaminen ja kehittämisen kohteet – tämä voidaan tehdä esimerkiksi kehityskeskustelujen yhteydessä. Lisäksi on tärkeää pohtia, mitkä ovat ne parhaat tavat oppia kunkin työntekijän kohdalla; jotkut oppivat helpommin lukemalla, kun taas toiset tekemisen kautta. 

Tue henkistä terveyttä. Myös mielen hyvinvointiin kannattaa panostaa työpaikalla; se antaa työntekijöille virtaa elämään sekä työssä että sen ulkopuolella. Henkisen terveyden tukeminen vähentää myös ehkäisevästi erilaisia mielenterveyden sairauksia pitkällä välillä. Voit tukea mielenterveyttä esimerkiksi hyvin suunnitelluilla selkeillä ja kohtuullisen vaatimustason työtehtävillä ja mahdollisuudella oppia ja vaikuttaa työn tekemiseen omilla valinnoilla. Myös palautumisella ja työntekijöiden välisellä vuorovaikutuksella on suuri vaikutus henkiseen hyvinvointiin!

Miten kasvattaa yritystä päätepysäkillä

Kaikkiaan on siis olemassa valtava määrä erilaisia tapoja, miten kasvattaa yritystä suurempaan mittaluokkaan. Tyytyminen pienemmäksi toimijaksi voi tuntua turvallisemmalta vaihtoehdolta, mutta todellisuudessa suurimmat riskit ovat usein niille yrityksillä, mitkä jäävät tallaaman samoja vanhoja polkuja. Kasvu vaatii siis aluksi rohkeutta, mutta yllättävän usein se kasvunloikka todella kannattaa ottaa!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top