Monelle meistä on kannattavaa luoda useita tulonlähteitä: se esimerkiksi lisää oman talouden vakautta ja helpottaa taloudellisen riippumattomuuden saavuttamista. Tässä kirjoituksesta saat selville monia oivallisia tulonlähteitä hyödyksesi; mukana ovat mm. vuokratulot, osingot, konsultointi ja verkkokauppa.
Vuokratulot
Eräs yleisimmistä tavoista hankkia lisätuloja on laittaa jotain omaisuutta vuokralle – yleensä kyse on asunnoista, mutta moni saa vuokratuloja myös varastotilojen, autopaikkojen tai porealtaiden avulla. Tärkeitä pohtimisen arvoisia asioita vuokrauksessa ovat investointi- ja käyttökulut, kysyntä ja kilpailu.
Investointi- ja käyttökulut. Erilaiset vuokrattavat omaisuuserät vaativat alussa yleensä jonkin verran omaa pääomaa; esimerkiksi asuntojen kohdalla pankki vaatii asuntolainan kohdalla yleensä 30 % omaa pääomaa. Varsinkin kasvukeskusten sijoitusasunnon ostoon tarvitaankin usein helposti useita kymmeniä tuhansia euroja omia varoja, joten aivan pienellä ei vuokranantajaksi lähdetä liikkeelle!
Pienemmillä alkukustannuksilla pääset varastotilojen kohdalla – esimerkiksi Talliosakkeessa suurempia uudehkoja varastotiloja on saatavilla jo noin 30 000 euron velattomaan hintaan. Todella minikokoisen noin 2 m2-kokoiseen uuden varastotilan voit toisaalta ostaa helposti jo 1500 eurolla Espoostakin! Autopaikoissa puolestaan ulkopaikkaan vaaditaan alimmillaan noin 2000 euroa.
Vuokrattavan omaisuuden käyttökuluissa on huimia eroja. Suurimpia kulut ovat sijoitusasunnoissa, missä tuottoa syövät erityisesti yhtiövastike, remontit, lainan korot ja vuokralaisen hankinnan kustannukset. Myös varastotiloissa tulee kuluja samoista lähteistä, mutta ne ovat paljon asuntoja matalampia. Autopaikoissa puolestaan merkittävimpiä kuluja ovat hoitovastike taloyhtiölle (yleensä 20 – 40 euroa/kk) ja lainan korot.
Kysyntä. Mitä tahansa vuokrattavaa omaisuuserää pohtiessa on olennaista miettiä, löytyykö sille todellista kysyntää? Jos ns. tyhjiä kuukausia tulisi liikaa, sijoituksesi voi muuten muuttua helposti vain kuluja tuottavaksi tappiolliseksi sijoitukseksi. Suosittelenkin puntaroimaan tarkkaan sijoituskohteesi alueen näkymiä pidemmällä tähtäimellä vuokrausta ajatellen.
Kilpailu. Myös muut vastaavanlaisia vuokratuloja tuovia omaisuuseriä tarjoavat sijoittajat kannattaa huomioida – usein kilpailu vaikuttaa sijoituksesi kysyntään ja siihen vuokraan, mitä voit pyytää asiakkailtasi. Erottautuminen on toimiva tapa tehdä kilpailu olemattomaksi, joten suosittelen sinua tarjoamaan jotain sellaista arvoa vuokralaisillesi, mitä muut toimijat eivät vielä lainkaan anna! Esimerkiksi jos sinulla on osaamista joltain aivan muulta alalta, voisit ehkä luoda jonkin uniikin tuotteen tai palvelun vuokralaisten eduksi.
Konsultointi
Voit luoda useita tulonlähteitä myös konsultoimalla eli tarjoamalla neuvoja asiantuntemuksesi pohjalta asiakkaillesi. Olennaista konsultoinnissa on laadukkaiden ratkaisujen etsiminen asiakkaillesi – palveluasenteen on oltava kunnossa! Myös omiin vahvuuksiin, hinnoitteluun, markkinointiin kannattaa panostaa saavuttaaksesi parhaan lopputuloksen.
Omat vahvuutesi? Alkuvaiheessa on hyvä tarkkaan pohtia, missä ovat omat selkeät vahvuutesi – siellä nimittäin piilevät ne taidot, joiden varaan voit rakentaa konsultointisi. Kun olet laittanut esille kaikki olennaisimmat taitosi, puntaroi sitten kenelle voisit tarjota apuasi; mahdollisia potentiaalisia asiakasryhmiä on yleensä useampi kuin yksi olemassa. Jos tässä kohtaa huomaat hyvän liiketoiminta-alueen, mihin keskittyä, mieti vielä mitä taitoja tai todistuksia sinun on hankittava, jotta pysryisit palvelemaan asiakkaitasi ensiluokkaisella tavalla.
Hinnoittelu kuntoon. Perisynti usealla suomalaisella aloittelevalla yrittäjällä on hinnoitella palvelunsa aivan alakanttiin; millä on katastrofaalisia seurauksia. Ensinnäkin yleinen konsultoinnin hintataso kärsii tälläisestä polkumyynnistä ja toisaalta yrittäjälle itselleen ei juuri jää tuloja kaikkien kulujen jälkeen. Suosittelenkin sinua hinnoittelemaan konsultointisi sen tuottaman arvon mukaan, ei niinkään kulujen mukaan. Tärkeää on että näytät asiakkaillesi realistisesti konsultoinnistasi saatavilla olevat hyödyt; sillä pystyt paremmin oikeuttamaan konsultoinnista pyytämäsi korvaukset.
Markkinointi tärkeää. Välttämättä alussa sinulla ei ole valmista asiakaspohjaa, joten markkinointiin on satsattava huomattavasti asiakkaiden ja tulojen saamiseksi. Erityisesti digitaalinen markkinointi toimii mallikkaasti; voit lähteä pienilläkin kuluilla kasvattamaan asiakaskuntaasi sosiaalisen median, sähköpostimarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin avulla. Suosittelen myös tutustumaan myös muihin yrittäjiin, sillä voitte auttaa toisianne markkinoinnissa jakamalla panostuksianne.
Osingot
Myös osingot ovat tulonlähde, minkä avulla pystyt lisäämään ansioitasi erittän passiivisella tavalla. Käytännössä osingot ovat yrityksen maksamia osuuksia voitosta osakkeenomistajille ja näitä tuottoja jaetaan keskimäärin vähintään kerran vuodessa, mutta yhä useammin niitä valuu omistajille jopa kvartaalettain tai kuukausittain.
Tasaista tuottoa. Useimmat osinkoyritykset ovat jo vakiintuneita hyvää kassavirtaa tuottavia sijoituskohteita, jolloin osingoista on saatavilla suhteellisen tasaista ja usein vielä kohoavaa tuottoa. Suurin kasvuvauhti huomattavine riskeineen on osinkofirmoilla yleensä ohi, jolloin tuotot jaetaan enimmäkseen osakkeenomistajille hintavien investointien sijaan.
Osinkoaristokraatit. Jo pitkään yhtäjaksoisesti osinkoa nostaneita yrityksiä kutsutaan osinkoaristokraateiksi – Yhdysvalloissa siihen 25 vuoden aika ja Suomessa puolestaan siihen riittää 10 vuotta jatkunut osinkojen korottaminen. Parhaillaan Suomessa ainoa osinkoaristokraatti on Huhtamäki, mutta esimerkiksi CapMan ja Scanfil saattavat nousta tähän osinkoaristokraattien valikoituun joukkoon. Toisaalta esimerkiksi Yhdysvalloissa S&P 500-indeksistä löytyy reilusti yli 60 osinkoaristokraattia, mukana ovat mm. tunnetut Coca Cola, Procter & Gamble ja Stanley Black & Decker. Kattavaan S&P 500:n osinkoaristokraattien listaan voit tutustua tällä The Motley Foolin sivulla.
Jos haluat syventyä osinkosijoittamiseen paremmin, voit perehtyä aiheeseen kattavasti esimerkiksi kirjoittamani artikkelin avulla – siinä on tiukkaa asiaa mm. osinkosijoittamisen hyödyistä ja heikkouksista ja erilaisista tyyleistä hankkia osinkotuottoja.
Verkkokauppa
Nykyään on mahdollista luoda useita tulonlähteitä myös verkkokauppojen avulla – oman verkkokaupan perustaminen onnistuu suhteellisen helposti ja kulutkin ovat kohtuullisella tasolla esimerkiksi tavalliseen kivijalassa toimivaan liikkeeseen verrattuna. Olennaisia asioita verkkokaupan perustamisessa ovat verkkokauppa-alustan ja kumppanien valinta ja varastonhallinta.
Verkkokauppa-alusta. Verkkokaupan kannalta sopivan verkkokauppa-alustan valintaan on tärkeää käyttää riittävästi aikaa – verkkokauppa-alusta vaikuttaa oleellisesti asiakkaan saamaan kokemukseen ja omaan työn tehokkuuteesi. Tietyt verkkokauppa-alustat ovat monipuolisesti kustomoitavissa (esim. WooCommerce ja Magento), mutta ne vaativat toisaalta enemmän aikaa ja työtä perustamisvaiheessa ja myöhemminkin. Aloittelijalle helppokäyttöisempiä puolestaan ovat Shopify ja kotimainen MyCashFlow, mutta näiden palveluiden muokkauksen mahdollisuudet ovat rajatumpia.
Kumppanit. Myös erilaisten verkkokaupan toimintaan oleellisesti liittyvien kumppanien valintaan on hyvä paneutua; tälläiset kumppanit liittyvät esimerkiksi maksujärjestelmiin, logistiikkaan, kirjanpitoon ja markkinointiin. Tärkeää on erityisesti valita sellaisia kumppaneita, mitkä ovat mallikkaasti integroitavissa toisiinsa ja verkkokauppa-alustaan ja joiden laatutaso on sopivan korkealla tavoitteisiisi nähden.
Varastonhallinta. Verkkokaupan kannalta myös varastonhallintaa ei voi liikaa painottaa; myynnissä olevia tuotteita tulisi aina löytyä varastosta ja puuttuvien tuotteiden metsästyksessä menee kallisarvoista aikaa, jolloin asiakkaiden kokemus verkkokaupasta heikkenee. Onneksi nykyaikaisissa verkkokauppa-alustoissa on mukana varastonhallinta, jolloin pystyt kätevästi esimerkiksi tarkastelemaan ja muuttamaan varastomääriäsi ja näin voit paremmin ennakoida esimerkiksi uusien tuotteiden tilauksia.
Varastonhallinnassa pääsisit keveämmällä, jos hyödyntäisit dropshippingia – silloin verkkokaupallasi ei olisi omaa varastoa, vaan tuotteet lähtisivät suoraan tavarantoimittajalta asiakkaillesi. Lähetysten paketointiin ja lähettämiseen säästyneen ajan voisit käyttää sitten muuhun verkkokaupan toimintaan, kuten esimerkiksi markkinointiin!
Monta väylää luoda useita tulonlähteitä
Nykyään tulojen hankkimiseen löytyy mitä moninaisempia tapoja – mm. vuokraamalla, konsultoinnilla, osingoilla tai verkkokaupalla on mahdollista ansaita tuloja useasta erilaisesta lähteestä. Tietyt väylät hankkia tuloja vaativat enemmän omaa työtä ja aikaa ja toisissa puolestaan on suuremmat vaadittavat alkuinvestoinnit. Jokaiselle löytyy kuitenkin ne omat parhaat väylät ansaita, tutki itseäsi ja löydät kyllä vastaukset!
Mitä ajattelet aiheesta – mitkä ovat ne parhaat tavat netota hilloa? Laitathan kommenttia alle tai sähköpostiini janne.soikkeli@kaaosteoria.fi